لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

احمدی‌نژاد: حضور ۵۰ میلیون نفر در انتخابات همه مشکلات را حل می‌کند


محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران.
محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران.
محمود احمدی‌نژاد روز شنبه ۱۴ اردیبهشت طی سخنرانی در سفر استانی خود به آذربایجان‌غربی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که: «اگر همه واجدین شرایط یعنی ۵۰ میلیون در انتخابات به صحنه آیند و رییس‌جمهوری با رای بالا در مصدر کار بنشیند چه کسی می‌تواند کارشکنی کند؟»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رییس جمهور ایران، در این سخنرانی افزود که حضور «۵۰ میلیون نفر» در انتخابات «همه مشکلات را برطرف می‌کند»؛ وی پیش از این نیز حضور این تعداد در انتخابات را «عامل تغییر معادلات داخلی و خارجی» و «عامل تغییر شرایط» دانسته بود.

تأکید محمود احمدی‌نژاد بر این رقم در حالی است که تعداد کل واجدین شرایط در انتخابات دهم ریاست جمهوری ۴۶ میلیون نفر اعلام شد و بر همین مبنا، امسال این تعداد را حدود ۴۸ میلیون نفر برآورد کرده‌اند.

در همین حال حضور تمامی واجدین شرایط یا اکثریت قریب به اتفاق واجدین شرایط در انتخابات امری است که هنوز در ایران و هیچ کشور دیگری از جهان سابقه نداشته است.

تا انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری در ایران کمی بیش از یک ماه فرصت مانده و کشمکش‌ها بر سر احتمال کاندیداتوری فرد مورد نظر دولت، یعنی اسفندیار رحیم‌مشایی و مسئله تأیید صلاحیت او هم‌چنان خبرساز است.

در همین زمینه وب‌سایت خبرآن‌لاین روز یک‌شنبه ۱۵ اردیبهشت نوشت که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه «نگاه یک» تلویزیون ایران به پرسشی که می‌تواند به اسفندیار رحیم مشایی اشاره داشته باشد پاسخ داد.

به نوشته خبرآن‌لاین، «مجری برنامه بی آنکه از مشایی نامی ببرد، گفت اگر کسانی حرف​هایی بزنند که مطابق مبانی اعتقادی نظام جمهوری اسلامی نباشد، چطور؟»

عباسعلی کدخدایی هم پاسخ داد: «وقتی می​گوییم نامزدها باید مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران باشند، یعنی همین. چنین افرادی را حتی برای انتخابات مجلس هم تایید صلاحیت نمی‌کنیم.»

به گزارش فارس، محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان، نیز
روز یک‌شنبه در مورد معیارهای صلاحیت نامزدهای انتخابات اظهارنظر کرده و گفت: «باید شخصی را به ریاست دولت برگزید که ولایت‌مدار باشد و رهبری و ولایت را امری تشریفاتی نداند و در ضمن دین را سرلوحه برنامه‌ها قرار دهد و با استفاده از این دو ویژگی به اداره اقتصادی و فرهنگی جامعه بپردازد.»

با وجود وقت کمی که تا زمان برگزاری انتخابات باقی مانند غلامعلی حداد عادل که اکنون ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس را بر عهده دارد، روز یک‌شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که نامزدی او و دو نفری که عضو ائتلاف سه‌گانه هستند، قطعی نیست.

در همین روز به گزارش خبرگزاری فارس محمدرضا باهنر، نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، نیز روز یک‌شنبه در خصوص نماینده نهایی ائتلاف پنجگانه اصولگرایان گفت که: «تمام اعضای این ائتلاف تعهد داده‌اند که پیش از پایان مهلت ثبت‌نام، یکی از اعضا به عنوان نامزد نهایی انتخاب شود و بقیه کنار بکشند که شاخص عمده در انتخاب این فرد، نظرسنجی‌هاست.»

حضور محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی، دو رییس جمهور پیشین ایران، در انتخابات پیش رو نیز از مسائل مبهم این انتخابات است که هنوز قطعیتی نیافته است.

روز یک‌شنبه وب‌سایت «الف» نوشت که از ستاد محمد خاتمی خبری به دست این سایت رسیده است که «هاشمی و خاتمی بنا دارند با هم ثبت نام کنند.»

«الف» در ادامه نوشت: «هر دو در یک روز و یک ساعت برای ثبت نام به وزارت کشور می‌روند. خاتمی اگر رد صلاحیت هم نشود به نفع هاشمی کناره گیری می‌کند.»

محمد خاتمی روز شنبه در خصوص نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری گفت که: «من دارم فکر می‌کنم، آنچه که مهم است این است که می‌توانم خدمت کنم یا نه؟ می‌گذارند یا نه؟ با آمدنم دل‌ها از هم دورتر می‌شوند یا خیر؟»
XS
SM
MD
LG