لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

«رادیو پس‌فردا» نامزد کسب جایزه انجمن رسانه‌های بین‌المللی


انجمن رسانه‌های بین‌المللی (AIB)، در لندن، روز چهارشنبه قرار است برندگان هفتمین دورهٔ جایزهٔ این انجمن را اعلام کند.

نامزدهای دریافت جوایز از شبکه‌های مطرح تلویزیونی و رادیویی، از جمله، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و الجزیره هستند. از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نیز فرشید منافی با برنامه رادیو پس‌فردا و جنیل چیتیربایوا از بخش قرقیزی نامزد دریافت این جایزه هستند.

حدود یکماه پیش انجمن رسانه‌های بین‌المللی (ای‌آی‌بی) نامزدهای دریافت جوایز این انجمن را در سال ۲۰۱۱ میلادی معرفی کرد. نامزدهای دریافت جوایز، رسانه‌ها و برنامه‌سازان از کشورهایی چون استرالیا، فرانسه، آلمان، هند، آمریکا، نیجریه، قطر، روسیه، آفریقای جنوبی و چندین کشور دیگر هستند که در ۱۶ رشته نامزد دریافت جایزه شده‌اند.

گزارش هانا کاویانی در مورد جوایز انجمن رسانه‌های بین‌المللی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:49 0:00
لینک مستقیم


در هفتمین سال برگزاری مراسم این جایزه بین‌المللی، فرشید منافی مجری و تهیه‌کننده برنامه رادیو پس‌فردا، و جنیل چیتیربایوا از بخش قرقیزی نامزد دریافت جایزه هستند.

فرشید منافی، نامزد دریافت شخصیت بین‌المللی رادیویی سال شده‌است. او در این بخش با دو نفر دیگر، استیو اِمبر از صدای آمریکا و محمد مؤَود از رادیو ساوا رقابت می‌کند.

فرشید که اوایل سال جاری دو جایزه «بهترین مجری رادیویی» و «بهترین برنامه گفتارمحور روزانه رادیویی» را در «نیویورک فستیوالز» از آن خود کرده، از نامزدی برای شخصیت رادیویی سال اینگونه می‌گوید: «برنامه رادیو پس‌فردا در عین اینکه برنامه‌ای پرمخاطب است و مخاطب، این برنامه را دوست دارد و من هم این برنامه را خیلی دوست دارم، ولی زحمت زیادی می‌برد و فکر زیادی از من می‌برد، و من حتی زمان‌هایی که کار نمی‌کنم در حال فکر کردن به این برنامه هستم، برای همین فکر می‌کنم حتی بخشی از زندگی خصوصی من هم درگیر این برنامه شده‌است. که البته این امری ناخواسته بوده، چون من دوست دارم این برنامه به بهترین شکل اجرا بشود.

و وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، می‌توانم نفس راحتی بکشم و کمی خوشحال بشوم و سپس دومین چیزی که به آن فکر کردم این بود که آنهایی که در ایران کار می‌کنند، فرق نمی‌کند در کدام بخش، رادیو، تلویزیون، تئاتر یا سینما، شاید اگر ایران این شرایط را نداشت، هر کدام از آنها می‌توانستند یک شخصیت سال باشند یعنی هر کدام از آنها می‌توانستند موفق باشند.»

اما شرکت‌کننده دیگر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، در این رقابت جنیل چیتیربایوا از بخش قرقیزی برای دریافت بهترین مستند تحقیقاتی رادیویی است. مستند زنان نامرئی اوش با دو برنامه از رادیوی جمهوری چک و رادیو آسیای آزاد در آمریکا رقابت می‌کند.

مستند زنان نامرئی اوش، داستان زنان و دخترانی است که در جنوب قرقیزستان مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. برنامهٔ ۶ قسمتی که داستان ۳ زن ازبک و ۲ زن قرقیز را روایت می‌کند و ۱ قسمت به موضوع تجاوز به صورت عمومی پرداخته‌است.

جنیل دربارهٔ دلیل ساخت این مستند این‌گونه می‌گوید: گفته می‌شود یکی از دلایل بروز درگیری‌های خونین یک سال و نیم پیش بین قرقیزها و اقلیت ازبک، تجاوز گسترده به دختران در خوابگاه‌های دانشجویی بود و تعداد زیادی گزارش از این موارد از هر دو سوی درگیر دریافت می‌شد. اما متاسفانه ما شواهد کمی داشتیم برای اینکه این موارد را بتونیم گزارش کنیم. این موضوع من را خیلی تحت تاثیر قرار داده بود و وقتی چند ماه بعد از این درگیری‌ها در تعطیلاتم به اوش رفتم متوجه شدم که قربانیان متعددی وجود دارند که کسی راجع به آنها صحبت نمی‌کند و تنها چند سازمان بین‌المللی هستند که از این رخداد باخبرند اما هیچ کس کاری نمی‌کند.

برای همین تصمیم گرفتم که این مستند را تهیه کنم. و پس از این مستند به تحقیق دراین زمینه ادامه خواهم داد چون فکر می‌کنم که دو طرف درگیر دائم همدیگر را متهم به چیزهای مختلف می‌کنند و در این میان این زنان هستند که قربانی می‌شوند و کسی کاری برای آنها انجام نمی‌دهد.

از دیگر بخش‌های جایزه انجمن رسانه‌های بین‌المللی، بخشی است که انتخاب مردم نام دارد، و موضوع امسال آن پوشش خبری خیزش‌های دمکراسی‌خواهانه است که در این بخش، شبکه انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی از ایران با مستندی دربارهٔ بحرین، در کنار شبکه‌های خبری الجزیره، فرانسه ۲۴، دویچه‌وله، و تلویزیون دهلی نو نامزد دریافت جایزه شده‌است.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG