لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

پیشنهاد علی عبدالله صالح برای برگزاری انتخابات زودهنگام در یمن


علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، به هنگام سخنرانی روز جمعه در صنعا، ۲۰ مه ۲۰۱۱.
علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، به هنگام سخنرانی روز جمعه در صنعا، ۲۰ مه ۲۰۱۱.
پس از هفته‌ها تلاش از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای خاتمه بحران سیاسی در یمن، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن، نظر این شورا مبنی بر کناره‌گیری از قدرت را رد کرد اما پیشنهاد داد که انتخابات پیش از موعد در یمن برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی که روز جمعه در صنعا، پایتخت یمن، در برابر ده‌ها هزار تن از هوادارانش سخن می‌گفت، پیشنهاد داد که انتخابات ریاست‌جمهوری، زودهنگام در یمن برگزار شود اما در مورد زمان انجام چنین انتخاباتی توضیحی نداد.

سخنرانی وی در حالی انجام شد که همزمان، صدها هزار تن از مخالفانش با تجمع در در میدانی نزدیک به محل سخنرانی او، خواستار برکناری فوری آقای صالح از قدرت شدند.

پیشنهاد شش عضو شورای همکاری خلیج فارس برای حل بحران یمن که از حمایت آمریکا نیز برخوردار است، دربرگیرنده تشکیل دولت وحدت ملی، واگذاری قدرت علی عبدالله صالح به معاونش و پایان اعتراض‌های خونین این کشور است.

برپایه این پیشنهاد دو ماه پس از واگذاری قدرت به معاون علی عبدالله صالح، برای انتخاب رئیس‌ جمهوری جدید رأی‌گیری می‌شود.

اما علی عبدالله صالح، روز جمعه امیدها برای موفقیت این طرح را با یأس روبه‌رو کرد و گفت: «به منظور متوقف ساختن خونریزی‌ها و برای این‌که سنت‌ها به طریقی دموکراتیک و آرام حفظ شود، خواستار آنیم تا یک انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام برگزار شود.»

محمد الصبری، سخنگوی اپوزیسیون یمن، در واکنش به این درخواست علی عبدالله صالح این درخواست وی را رد کرد و گفت که مخالفان هم‌چنان خواستار عزل فوری آقای صالح هستند.

محمد الصبری افزود: «حرفی که رئیس جمهور زد راهی است برای مانور دادن و گریختن از بحران.»

حدود یک ماه پیش تلویزیون دولتی یمن اعلام کرد که دولت یمن طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس را پذیرفته و وزیر خارجه این کشور پاسخ مثبت دولت این کشور را به اطلاع شورای همکاری خلیج فارس رسانده‌‌است.

اما از آن زمان به این‌سو علی عبدالله صالح هم‌چنان از امضای این طرح سر باز زده‌است و سخنگویان مخالفان وی می‌گویند که وی قصد دارد در گفت‌وگو با دولت‌های میانجی‌گر، نخست آینده‌ای سیاسی به عنوان رهبر حزب را برای خود تضمین کند و سپس اقدام به امضای این پیشنهاد نماید.

علی عبدالله صالح، اکنون نزدیک به ۳۳ سال است که بر کشور یمن حکومت می‌کند. مخالفان آقای صالح اعلام کرده‌اند تا کناره‌گیری کامل او از قدرت در خیابان‌ها باقی خواهند ماند.
XS
SM
MD
LG