لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

برنامه آمازون برای ارسال سفارشات مشتریان با هواپیمای بدون سرنشین


پهپادهای آمازون هشت پروانه کوچک شبیه به ملخ بالگردها دارند و به این خاطر octocopter (هشت‌گَرد) نامیده می‌شوند.
پهپادهای آمازون هشت پروانه کوچک شبیه به ملخ بالگردها دارند و به این خاطر octocopter (هشت‌گَرد) نامیده می‌شوند.
شرکت عمده‌فروشی اینترنتی آمازون می‌گوید که قصد دارد ظرف چهار تا پنج سال آینده از هزاران هزار پهپاد کوچک برای تحویل بسته‌ها به جلوی در منازل مشتریان استفاده کند.

جف بیزوس، مدیرعامل این شرکت آمریکایی، روز دوشنبه یازدهم آذرماه به خبرگزاری فرانسه گفت که این شرکت با استفاده از این دستگاه‌های کوچک پروازی و هدایت‌شونده «قادر است ظرف نیم ساعت بسته را به دست مشتری برساند.»

وی افزود: «پهپادهای ما قادرند بسته‌هایی تا ۲٫۳ کیلوگرم را حمل کنند و ۸۶ درصد از محصولات ما در همین حدود از وزن قرار دارند.»

مدیرعامل آمازون گفته است: «می‌دانم که مانند داستان‌های علمی تخیلی است اما دلیلی ندارد که از پهپاد برای تحویل بسته استفاده نشود.»

ویدئویی که برای نمایش نحوه کارکرد این طرح جدید بر روی وب‌سایت آمازون قرار داده شده است، کارخانه بسته‌بندی آمازون را نشان می‌دهد که بسته‌ها در آن با نقاله‌ای به پهپادهای کوچک هلی‌کوپترمانندی می‌رسد که آماده پروازند.

این پهپادها سپس بسته‌ها را با گیره‌هایی به زیر بدنه خود متصل کرده و با پرواز از محوطه کارخانه خارج شده و بسته را به خانه مشتریان می‌رساند.

این پهپادها به طور مستقل و بدون هدایت از دور، به پرواز خود ادامه می‌دهند و مقصد خود را از طریق مختصاتی که از قبل به آنها داده شده و با استفاده از سامانه موقعیت‌یاب جهانی، جی‌پی‌اس، پیدا می‌کنند.

طرح پیک هوایی آمازون «پرایم ایر» (Prime Air) نام دارد و پهپادهایی که برای این منظور ساخته شده هشت پروانه کوچک هلی‌کوپتری دارند و در زیر آنها نیز چهار پایه فلزی برای فرود تعبیه شده‌است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این پهپادها با موتور برقی کار می‌کنند و می‌توانند تا شعاع ۱۶ کیلومتری انبارهای بسته‌بندی آمازون را پوشش دهند.

مدیرعامل آمازون در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» نیز توضیح داد که اداره هوانوردی فدرال آمریکا هم‌اینک در حال بررسی قوانین اعطای مجوز به شرکت‌ها برای استفاده تجاری از پهپادها است و افزود: «به محض اینکه این قوانین تصویب شوند پهپادهای پیک هوایی آمازون هم شروع به کار خواهند کرد.»

گزارش‌ها حاکی است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح «پرایم ایر»، دیگر عمده‌فروشان از جمله «وال‌مارت» و حتی پیتزافروشی‌ها قصد دارند که برای رساندن کالا و غذا به دست مشتریان از پهپاد استفاده کنند.

وب‌سایت خبری «سی‌نت» سپتامبر سال جاری خبر داد که یک شرکت چینی حمل بسته به نام «اس‌اف اکسپرس» هم‌اینک ارسال بسته‌ها توسط پهپاد را به طور آزمایشی در شهر دونگ‌گوآنگ آغاز کرده و احتمال استفاده گسترده از این فناوری در چین وجود دارد زیرا قوانین چین، برعکس قوانین کنونی آمریکا، اجازه این کار را می‌دهد.

به تازگی در جریان توفان شدیدی که فیلیپین را درنوردید خبر رسید که دانمارک پهپادهایی را به منطقه توفان‌زده فرستاده که این پهپادها با عکسبرداری دقیق از این مناطق توانسته‌اند کمک زیادی به امدادرسان‌ها بکنند.

رسانه‌های مختلف هم‌چنین در مورد امکان استفاده از پهپادهای کوچک و بزرگ برای امدادرسانی فوری به مناطق سانحه‌دیده و صعب‌العبور گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند.

در کنار این مزایا، رسانه‌ها هم‌چنین در مورد برخی نکات منفی استفاده همگانی از پهپاد هشدار داده‌اند ازجمله در مورد مسئله امنیت و احتمال تصادف پهپادها با عابران پیاده یا خودروها.

هم‌چنین در کشورهای غربی چون هلند و بلژیک که خریداری پهپادهای کوچک توسط شهروندان رواج بیشتری پیدا کرده مسئله نقض حریم شخصی از موضوعات مورد بحث در رسانه‌ها شده‌است.

برای نمونه در هلند مسئله مجاز بودن فیلم‌برداری از بالا توسط پهپاد از منازل و مسیرهای رفت‌وآمد افراد بحثی است که هم‌اینک در پارلمان آن کشور مطرح است و درخواست‌هایی نیز برای تنظیم لایحه‌هایی در این مورد ارائه شده‌است.

XS
SM
MD
LG