لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۹

عفو بین‌الملل: مریم شفیع‌پور را در زندان درمان کنید


مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی.
مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی.
سازمان عفو بین‌الملل از همگان خواست با ارسال نامه و عریضه به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی، شده و از آنها بخواهند که شرایط درمان را برای خانم شفیع‌پور فراهم کنند.

در پیامی که عفو بین‌الملل روز جمعه، پنجم اردیبهشت، منتشر کرده آمده‌ است که مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، که به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود محبوس است، پس از گذراندن دو ماه در زندان انفرادی دچار بیماری پوستی شده، اما داروهای لازم برای این بیماری را دریافت نکرده‌ است.

سازمان عفو بین‌الملل از همگان خواسته تا با ارسال نامه به مقامات یادشده و ارسال رونوشتی از آن به حسن روحانی، رئیس جمهور، از آنها بخواهند تا شرایط درمان این زندانی سیاسی را فراهم کنند.

به نوشته عفو بین‌الملل، مریم شفیع‌پور در زندان همچنین دچار تپش نامنظم قلب شده که داروهایی مربوط به این بیماری در اختیار او قرار گرفته‌ است.

عفو بین‌الملل در ادامه خواستار آن شده که مقامات جمهوری اسلامی ممنوعیت ادامه تحصیل مریم شفیع‌پور در دانشگاه را نیز لغو کنند.

مریم شفیع‌پور مرداد سال ۹۲ بازداشت شد و چنان که رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌گویند، ۶۷ روز را در سلول انفرادی به سر برد.

در نهایت شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی روز ۱۰ اسفند ۹۲ خانم شفیع‌پور را به اتهام «تبلیغ علیه نظام و تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی» به ۷ سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی، رسانه و مطبوعات محکوم کرد.

مریم شفیع‌پور پیش از این نیز در سال ۱۳۸۹ به خاطر فعالیت‌های سیاسی خود دو ماه را در زندان گذرانده‌ بود.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این در اسفند ۹۲ نیز با انتشار بیانیه‌ای درخواست‌های مشابهی را از مقامات ایرانی در پیوند با مریم شفیع‌پور ابراز کرده‌ بود.

درخواست‌های سازمان عفو بین‌الملل از رهبر و قوه قضائیه جمهوری اسلامی در حالی مطرح می‌شوند که صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، همواره نقض حقوق بشر در ايران را رد کرده و این انتقادها را با «اختلاف مبنايی ميان غرب و جهان اسلام» مرتبط دانسته‌ است.

مسئولان ارشد جمهوری اسلامی همواره نقض حقوق بشر در ايران را رد کرده و گاه ايران را آزادترين کشور دنيا نيز توصيف کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG