لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

عفو بین‌الملل موافقان و مخالفان قذافی را به جنایت جنگی متهم کرد


یکی از هواداران شورای انتقالی ملی لیبی با نقاب در یک ایستگاه ایست‌بازرسی در جاده بنی‌ولید. ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۱.
یکی از هواداران شورای انتقالی ملی لیبی با نقاب در یک ایستگاه ایست‌بازرسی در جاده بنی‌ولید. ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۱.
سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر کرد می‌گوید که هر دو گروه موافق و مخالف معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، در جریان نبردها مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند و «قتل‌های غیرقانونی و شکنجه اسیران» به‌ دست مخالفان قذافی نیز صورت گرفته ‌است.

عفو بین‌الملل در گزارشی صد صفحه‌ای که حاصل تحقیقاتی سه‌ماهه است می‌نویسد که «جنایات نیروهای قذافی بزرگ‌تر است و فهرست این جنایات طولانی‌تر است و شاید مصداق‌هایی از جنایت علیه بشریت باشد».

اما این گزارش می‌افزاید که «جنایات شورشیان هم کم‌اهمیت نیست.»

عفو بین‌الملل در این باره می‌نویسد: «اعضا و حامیان اپوزیسیون، که کمابیش تحت رهبری شورای انتقالی ملی قرار دارند نیز مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند که در مواردی مصداق جنایت جنگی است، البته در مقیاسی کوچک‌تر.»

گزارش عفو بین‌الملل می‌گوید: «حامیان مخالفان از ماه آوریل تا اوایل ژوئیه به طور غیرقانونی بیش از ده‌ها هوادار قذافی و مقام‌های امنیتی را کشته‌اند.»

این گزارش می‌افزاید: «پس از آن که شورشیان کنترل شرق لیبی را در دست گرفتند گروه‌هایی خشمگین از حامیان شورشیان اقدام به کشتن ده‌ها سرباز اسیر شده یا افراد مظنون به مزدوری برای قذافی از طریق تیراندازی، دار زدن یا مثله کردن کردند، بدون این که برای این اعمال مجازات شوند.»

علاوه بر این گزارش عفو بین‌الملل هر دو جناح موافق و مخالف قذافی را متهم می‌کند که به نژادپرستی و بیگانه‌هراسی در لیبی دامن زده‌اند و باعث شده‌اند شهروندان سیاه‌پوست آفریقایی ساکن لیبی به طور فزاینده با حمله، آزار و سرقت اموال توسط شهروندان عادی لیبی روبه‌رو شوند.

رئیس شورای انتقالی: حکمفرمایی «اسلام میانه‌رو» در لیبی

روز دوشنبه مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی ملی لیبی، به طرابلس، پایتخت لیبی، وارد شد و در نخستین سخنرانی خود در پایتخت گفت که از این پس «اسلام میانه‌رو» در لیبی حکمفرما خواهد شد.

وی افزود که منبع اصلی قانونگذاری در لیبی پس از قذافی، «اسلام میانه‌رو» است و در این خصوص اظهار داشت: «ما هیچ ایدئولوژی افراطی را قبول نخواهیم کرد. ما مردمی مسلمانیم و هوادار اسلام میانه‌رو، و در همین مسیر گام خواهیم برداشت.»

در این میان، معمر قذافی از محل اختفای خود پیام داده‌ است که «تا پیروزی» به نبرد ادامه خواهد داد و نیروهای هوادار او نیز از سه جبهه به حملات غافلگیرانه دست زده‌اند.
XS
SM
MD
LG