لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

عراقچی از برگزاری نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ در هفته آینده خبر داد


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران.
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران.
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه چهارم اسفند، سخنان اخیر همتای آمریکایی خود، وندی شرمن، را «اعترافی بر حق غنی‌سازی ایران» دانست و هم‌چنین از برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ در هفته آینده خبر داد.

وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا که ریاست هیات مذاکره‌کننده کشورش در مذاکرات اتمی با ایران را بر عهده دارد روز شنبه گفت که در توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+۵، تهران قادر خواهد بود تا برای مصارف خود به شکل «محدود» و «تحت نظارت» غنی‌سازی کند.

وی تاکید کرد که برنامه غنی‌سازی ایران باید «محدود، تحت نظارت، قابل راستی‌آزمایی و با اندازه‌ای مشخص» باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عراقچی روز یک‌شنبه در واکنش به این خبر گفت که سخنان اخیر وندی شرمن «اعتراف مجددی است بر اینکه غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه غنی‌سازی ایران، ابعاد و اندازه‌های آن بخشی از راه حل جامع نیز خواهد بود.»

عباس عراقچی که در حاشیه بیست‌وچهارمین اجلاس اکو در تهران سخن می‌گفت افزود: «طبق توافق ژنو ایران به غنی‌سازی خود در گام اول ادامه می‌دهد و در گام نهایی و برنامه جامع نیز یک غنی‌سازی خواهیم داشت.»

وی در ادامه گفت: «این چیزی است که آمریکایی‌ها و اخیرا خانم شرمن نیز بر آن صحه گذاشته و تأکید کردند که یک برنامه جامع غنی‌سازی برای ایران وجود خواهد داشت و این اعترافی است بر حق غنی‌سازی و ادامه غنی‌سازی در ایران و کنار گذاشته شدن غنی‌سازی صفر.»

قدرت‌های غربی نسبت به احتمال استفاده از اورانیوم با درجه خلوص بالا در ساخت بمب اتم در ایران ابراز نگرانی می‌کنند و روزنامه هاآرتص نیز این هفته از قول وندی شرمن نوشته است که آمریکا نیز مانند اسرائیل ترجیح می‌داد «ایران اصلاً غنی‌سازی نکند» اما این موضوع انتظاری «بعید» است.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این بارها اعلام کرده‌اند غنی‌سازی اورانیوم را «حق» خود می‌دانند و از آن به عنوان یکی از «خط قرمزها» در برنامه و مذاکرات اتمی ايران نام برده‌اند.

مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ «هفته آینده» برگزار می‌شود

عباس عراقچی روز یک‌شنبه همچنین خبر داد که مذاکرات کارشناسی ایران با ۱+۵ هفته آینده در حاشیه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود.

وی تاریخ دقیق برگزاری مذاکرات کارشناسی را اعلام نکرد اما به نوشته خبرگزاری فرانسه کارشناسان کشورهای عضو گروه ۱+۵ قرار است طی روزهای سوم تا هفتم مارس در وین نشست داشته باشد.

این گروه و ایران امیدوارند تا ۲۹ تیرماه (بیستم ژوئیه)، یعنی روزی که مهلت توافق موقت شش‌ماه قبلی به پایان می‌رسد به توافق نهایی دست پیدا کنند.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران درباره محورهای مذاکرات کارشناسی هفته آینده گفت: «موضوعاتی که در دستور کار این مذاکرات قرار دارد از جمله بخش غنی‌سازی، رفع تحریم‌ها و موضوع صلح آمیز هسته‌ای موضوعاتی است که در اجلاس کارشناسان بررسی‌های فنی بیشتری درباره آن صورت می‌گیرد و سپس در جلسه اصلی مذاکرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

وی افزود: «روی برنامه کاری در این مذاکرات توافق کردیم. برنامه ملاقات‌های آینده که صورت خواهد گرفت را تنظیم کردیم و امیدوار هستیم هر دو طرف قبل از تاریخ ۲۰ ژوئیه که تیر ماه سال آینده‌است که پایان شش ماه توافق ژنو است، بتوانیم به راه حل جامع برسیم.»

عراقچی اضافه کرد: «این یک امیدی است که دو طرف دارند ولی مسلما با توجه به سختی کار و با توجه به فضا و بدبینی‌هایی که وجود دارد، میزان دستیابی به این هدف بحث دیگری است.»

وی هم‌چنین گفت که کاترین اشتون به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا و به عنوان مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۸ و ۱۹ اسفند به تهران سفر می‌کند.

عباس عراقچی تاکید کرد که اشتون به عنوان هماهنگ‌کننده ۱+۵ به ایران سفر نمی‌کند.

وی توضیح داد: «طبعاً موضوع هسته‌ای که از موضوعات دستور کار سفر کاترین اشتون به ایران است، ولی ایشان به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی به تهران سفر می‌کند و در حقیقت با عنوان وزیر خارجه اتحادیه اروپا به ایران می‌آید و نماینده کشورهای اروپایی است.»

معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد: «سفر مهمی است و ما موضوعات مختلفی را در این سفر با ایشان مطرح خواهیم کرد و قطعاً یکی از آنها موضوع هسته‌ای خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG