لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۳

سرکوب معترضان در منامه؛ ارتش کنترل نقاط اصلی را به‌دست گرفت


رویارویی پلیس و معترضان، منامه، بحرین.
رویارویی پلیس و معترضان، منامه، بحرین.
نیروهای امنیتی بحرین بامداد پنج‌شنبه تجمع اعتراضی در منامه، پایتخت این کشور، را به شدت سرکوب کردند.

بنا بر گزارش‌ها، پلیس بحرین برای پراکندن جمعیت معترض که در یکی از میدان‌های اصلی شهر منامه به نام «میدان مروارید» گرد آمده‌بودند اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و ضرب و شتم معترضان با باتوم کرد.

معترضان بحرینی «فلکه مروارید» منامه را «میدان تحریر» بحرین لقب داده‌اند که به میدان تحریر (آزادی) در قاهره اشاره دارد جایی که بیشتر فعالیت‌ها و راهپیمایی‌های معترضان ضد دولت حسنی مبارک در آن برگزار شد. در حدود دو هزار تن از بحرینی‌ها ازجمله زنان و کودکان از سه روز پیش در «میدان مروارید» گرد آمده بودند و با مستقر شدن در این فلکه شهر، خواستار تغییرات سیاسی در کشور خود شدند.

«جمعیت ملی اسلامی وفاق»، گروه اپوزیسیون شیعه در بحرین، از کشته شدن دست کم دو تن در حملات پلیس در «میدان مروارید» خبر می‌دهد و خبرگزاری‌های جهانی هم‌اینک تعداد کشته‌های بامداد پنج‌شنبه را چهار نفر و تعداد افراد «ناپدید شده» را ۶۰ نفر ذکر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ده‌ها معترض دیگر نیز که به شدت مجروح شده‌اند در بیمارستان‌های منامه بستری هستند که بسیاری از آنها از شکستگی استخوان و تنگی نفس بر اثر گاز اشک‌آور رنج می‌برند.

ارتش بحرین می‌گوید که موفق شده کنترل نقاط اصلی شهر منامه را به‌دست گرفته و اعتراضات را ممنوع کند. مقری که معترضان در میدان مروارید بر پا کرده‌بودند از سوی وزارت کشور بحرین «غیر قانونی» اعلام شد و پلیس این کشور با احاطه این میدان با سیم‌های خاردار به اشغال آن و تخریب چادرهای بر پا شده توسط معترضان اقدام کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، تمامی راه‌های اصلی منتهی به شهر منامه از سوی نیروهای انتظامی بسته شده و گشت‌های پلیس نیز در محلات مختلف شهر گشت می‌زنند.

در حالی که هفتاد درصد از جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند، حکومت این کشور در دست اقلیت سنی است و به گزارش خبرگزاری‌ها، روز پنج‌شنبه «جمعیت وفاق» که بزرگ‌ترین جناح شیعه در بحرین است در اعتراض به کشته شدن معترضان توسط پلیس، عضویت خود در پارلمان این کشور را به حال تعلیق درآوده و ۱۸ نماینده وفاق در پارلمان استعفا داده‌اند.

شیعیان بحرین می‌گویند در بسیاری از موارد از جمله دسترسی به خدمات دولتی، بهداشتی و آموزشی علیه آنها تبعیض می‌شود. حکومت شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، به تازگی برای جلوگیری از بالا گرفتن حرکت‌های اعتراضی در بحرین وعده داده‌بود که به هر بحرینی معادل سه هزار دلار پرداخت خواهد کرد.

بحرین از پایگاه‌های مهم نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس است که این نیروها در حفاظت از مسیر نفت‌کش‌ها در خلیج فارس و کنترل دریایی آمریکا بر ایران نقش مهمی بازی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG