لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

نامه آخر عسگراولادی به چه معناست؟


حبیب‌الله عسگراولادی از چهره‌های شاخص جناح راست موسوم به اصولگرا در ایران، در نامه‌ای خطاب به مدیر مسوول روزنامه اعتماد و در پاسخ به اصلاح طلبان نوشت: «دست اخلاص، مودت و صداقت رهبری را چرا اعتنای لازم نکردید و رهبری را در این وادی یاری نکردید؟»

تعدادی از اصلاح طلبان پیشتر در نامه‌ای به آقای عسکر اولادی، مواضع تازه او در تمجید از موسوی، کروبی و هاشمی را ستوده بودند.مواضعی که با حملات اصولگرایان به این چهره مهم جناح راست همراه شد.

این نامه اخیر آقای عسگراولادی به چه معناست؟ نوعی عقب‌نشینی؟ یا پیشگیری از حملات بیشتر؟


please wait

No media source currently available

0:00 0:04:45 0:00
لینک مستقیم

خلاصه ای از این گزارش رادیویی به شرح زیر است:

حرف‌های همدلانه حبیب الله عسگراولادی، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره موسوی و کروبی هنوز شاید به طور کامل به گوش همه ایرانیان نرسیده بود که حملات تند جناح تندرو در نظام به او آغاز شد.

از روزنامه‌های اصولگرایی که رفتند سروقت سابقه پیش از انقلاب و سر دعواهای کهنه و حضور موتلفه در دیدارهای ملوکانه و اختلافاتشان با آیت الله خمینی را گشودند تا ائمه جمعه از تهران تا مشهد، یک صدا حرف‌های او را تقبیح کردند.

با این حال پاسخی که آقای عسگراولادی خطاب به چند فعال اصلاح طلبی که در استقبال از حرف‌هایش بیانه‌ای منتشر کرده بودند، داده‌است، نشان از جدی بودن مخاطرات در راه برای این پیر جناح راست دارد.

علی افشاری، تحلیل‌گر سیاسی به رادیو فردا می‌گوید:«آقای عسگراولادی در وهله اول کوشیده‌است بگوید که آن موضع‌اش عوض نشده و در اصل نقد و انتقاداتش را به اصلاح‌طلبان را کنار نگذاشته‌است و موضع حمایتی از اصلاح طلبان ندارد.

اما در عین حال معتقد به رابطه همدلی منتقدانه با آنهاست و سعی می‌کند که طرفین را به سمتی ببرد که برخی از اشتباهات خود را بپذیرند و راه برای یک توافق باز شود که البته در فضای دو قطبی که اکنون ایجاد شده، احتمال موفقیت چنین امری ناچیز است.

عده‌ای در واکنش به سخنان اولیه آقای عسگراولادی در حمایت از موسوی و کروبی و هاشمی، به چراغ سبز رهبر جمهوری اسلامی اشاره داشتند.»

رسول نفیسی، تحلیل‌گر مسائل ایران اما، این نظر را قبول ندارد: «ایشان به نتیجه رسیده‌است که اگر اصلاح‌طلب‌ها بودند وضع به این حالت نمی‌رسید.

شاید واقعا به این نتیجه رسیده‌است که بایستی باز هم از اصلاح طبان استفاده کرد تا یک مقداری حکومت را به حالت عقلایی برگرداند.

بنابر این من تقریبا به این نتیجه رسیده‌ام که این مسئله به جز نظر شخصی آقای عسگراولادی، هیچ مفهوم بزرگتر سیاسی و یا نوعی اشاره از طرف بیت آقای خامنه‌ای را در بر ندارد.»

واکنش تند حاکمیت نشان می‌دهد که اگر چه این موضع فعلا موضع شخص آقای عسگراولادی است ولی تاثیراتش آنقدر هست که حاکمیت را نگران ساخته و باعث شده‌است این موضع تند را اتخاذ کند.
XS
SM
MD
LG