لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

نجات ۱۰۶ پناهجو و «مرگ پنج نفر دیگر» در نزدیکی جزیره کریسمس


تصویری از نجات پناهجویان در یکی از سوانح قبلی با قایق در راه استرالیا. ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۳
تصویری از نجات پناهجویان در یکی از سوانح قبلی با قایق در راه استرالیا. ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۳
مقام‌های سازمان ایمنی دریانوردی استرالیا خبر دادند که روز سه‌شنبه، ۲۹ مرداد، حدود ۱۰۶ نفر از پناهجویان را از یک قایق در حال غرق شدن که به آب‌های استرالیا وارد شده‌ بود نجات داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قایق در فاصله ۱۲۰ مایل دریایی در شمال جزیره کریسمس با مشکل مواجه شده و با ارسال پیامی از ناوهای سازمان ایمنی دریانوردی استرالیا (اَمسا) درخواست کمک کرده‌ است.

این خبرگزاری همچنین گزارش می‌دهد که پنج تن دیگر از سرنشینان این قایق هنوز یافت نشده و احتمال می‌رود که جان باخته باشند.

جزیره کریسمس در ۵۰۰ کیلومتری جنوب اندونزی واقع شده و با این‌ که فاصله زیادی با خاک اصلی استرالیا دارد جزء خاک این کشور به‌ شمار می‌آید.

یک سخنگوی «امسا» به خبرگزاری فرانسه گفت زمانی که ناوها به محل این قایق رسیدند نیمی از آن در آب فرو رفته بود و تعدادی از سرنشینان آن بیرون از قایق در آب شناور بودند.

وی همچنین افزود که عملیات نجات همچنان ادامه دارد و یک هواپیما، یک کشتی دیگر نیروی دریایی استرالیا، و یک کشتی تجاری نیز هم‌اینک راهی محل سانحه هستند.

هنوز در مورد ملیت و هویت پناهجویان سرنشین این قایق گزارشی مخابره نشده‌ است، اما در سوانح مشابهی که به طور مکرر در آب‌های جزیره کریسمس روی می‌دهد تعداد زیادی از پناهجویان سانحه‌دیده ایرانی و افغان بوده‌اند.

در همین زمینه پال فُلی، سفیر استرالیا در تهران، روز دوشنبه خبر داد که از آغاز ماه ژانویه سال‌ جاری تاکنون «۶۵۰۰ نفر از ایران با قایق و بدون ویزا» راهی آب‌های استرالیا شده و خواستار ورود به خاک آن کشور بوده‌اند.

وی با ذکر این‌ که «ایرانیان بیش از همه کشورها حتی افغان‌ها مهاجرت غیرقانونی به استرالیا داشته‌اند» خواستار گفت‌وگو میان مقامات کشورهای مرتبط با این معضل و امضای تفاهم‌نامه در این مورد شد.

«خودداری» ایران از حضور در نشست جلوگیری از قاچاق پناهجو به استرالیا

به نوشته خبرگزاری فرانسه، چند وزیر از استرالیا و وزیرانی از ۱۳ کشور دیگر روز سه‌شنبه در جاکارتا، پایتخت اندونزی، گرد هم آمدند تا درباره معضل قاچاق پناهجویان به استرالیا گفت‌وگو و تبادل نظر کنند.

این خبرگزاری گزارش داد که از جمله، وزیرانی از افغانستان و سری‌لانکا در این نشست حضور یافتند، اما ایران که بزرگ‌ترین مبدأ ارسال پناهجوی غیرقانونی به استرالیا است نماینده‌ای به این نشست نفرستاده است.

روز سه‌شنبه روزنامه «آسترالین» نیز در خبری نوشت که «ایران بزرگ‌ترین منبع پناهجویان قایق‌نشین استرالیا طی سال جاری، نشست ویژه منطقه‌ای امروز درخصوص قاچاق انسان را تحریم کرده‌ است».

این روزنامه می‌افزاید: «عدم حضور ایران در این نشست، توانایی کنفرانس وزرا برای دستیابی به اقدامات هماهنگ و ملموس جهت جلوگیری از سیل پناهجویان را زیر سؤال می‌برد.»

در رسانه‌های ایرانی تاکنون توضیحی درباره دلایل عدم حضور ایران در این نشست منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG