لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

«افزایش همکاری» چین با آمریکا در زمینه تحریم‌های ایران


مجتمع گازی پارس جنوبی که پیشبرد پروژه‌های آن سال‌ها است با موانع و تأخیرات زیادی روبه‌رو شده‌است.
مجتمع گازی پارس جنوبی که پیشبرد پروژه‌های آن سال‌ها است با موانع و تأخیرات زیادی روبه‌رو شده‌است.
گزارش‌ها حاکی است با افزایش فشارهای ایالات متحده بر شرکت‌های چینی برای توقف سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران، چین نیز هم‌اینک سخن از کناره‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش انرژی ایران می‌گوید.

یکی از معاونان ارشد در کنگره آمریکا که نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت که «چینی‌ها به خاطر همکاری بیشتری که در زمینه تحریم‌های ایران با ما دارند در حال کسب اعتبار و امتیاز بیشتر نزد مقام‌های آمریکایی هستند».

این معاون در کنگره آمریکا که مسائل مربوط به روابط آمریکا و چین را از نزدیک دنبال می‌کند به رویترز گفت: «این موضوع به اواسط یا اواخر سال ۲۰۱۰ بازمی‌گردد و چینی‌ها از همان زمان به صراحت به ما گفتند که نمی‌توانیم اعلام کنیم، اما متوجه خواهید شد که [با ایران] قرارداد جدید امضا نخواهیم کرد.»

ایران که دومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت عضو اوپک به شمار می‌آید، برای سر پا نگاه داشتن صنعت نفت خود به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد و پس از آن که شرکت‌های بزرگ نفتی غربی تحت فشار ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش از بازار ایران خارج شدند، تهران برای پر کردن خلاء موجود بیش از پیش به شرکت‌های چینی روی آورد.

با وجود آن که واردات نفت خام چین از ایران افزایش نشان می‌دهد، اما چهار مدیر اجرایی چینی در پکن در ماه‌های اخیر از عقب‌نشینی و کاهش سرعت سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایران خبر داده‌اند.

مقام کنگره آمریکا روز جمعه در ادامه به رویترز گفته ‌است که مقام‌های آمریکایی به دفاتر مدیران بخش انرژی چین مراجعه می‌کنند و مرتباً از آنها می‌خواهند تا به سرمایه‌گذاری در ایران پایان دهند.

به گفته وی، بی‌اعتنایی پیشین چین نسبت به این درخواست آمریکا در حال تغییر است و مدیران چینی در صحبت‌های خود با مقام‌های آمریکایی حتی صراحتاً از واژه «کنار کشیدن از سرمایه‌گذاری در ایران» سخن گفته‌اند.

بنا بر این گزارش، تهران نیز متوجه این موضوع شده و به شرکت‌های چینی هشدار داده‌ است که باید در پروژه‌های انرژی ایران از خود مشارکت بیشتری نشان دهند.

در همین حال رستم قاسمی، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه و وزیر جدید نفت ایران، تأکید کرده ‌است که قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه «باید به جایگزینی برای شرکت‌های بزرگ خارجی تبدیل شود».

هفته گذشته هم‌چنین خبر رسید که شرکت ملی نفت ایران به دلیل تاخیرهای متعدد، شرکت گازپروم روسیه را به عنوان بزرگ‌ترین شرکت گازی جهان از طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر کنار گذاشته ‌است.
XS
SM
MD
LG