لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

روزنامه دولتی چین به آمریکا در مورد وتوی درخواست فلسطینی‌ها هشدار داد


روزنامه دولتی چین، «چاینا دیلی»، روز جمعه هشدار داد که اگر ایالات متحده درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کند تنش‌ها در خاورمیانه اوج خواهد گرفت.

پیش از این اعلام شده بود که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، قصد دارد روز ۲۳ سپتامبر، اول مهر، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست پذیرش عضویت کشور مستقل فلسطین را رسما به بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، ارائه دهد.

اسرائیل و ایالات متحده با اعلام این که راهکار صحیح را برقراری مذاکرات می‌دانند، با این اقدام فلسطینی‌ها مخالفت کرده‌اند.

ایالات متحده همچنین هشدار داده است که در صورت طرح این خواسته در سازمان ملل آن را وتو خواهد کرد.

اما روسیه و چین که هر دو نیز از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و برخوردار از حق وتو هستند از حمایت خود از این درخواست فلسطین سخن گفته‌اند.

روزنامه دولتی چین که بازتاب‌دهنده مواضع پکن در امور سیاسی است روز جمعه در این باره نوشت: «اگر ایالات متحده بخواهد با افکار عمومی جهان دربیفتد و هفته آینده درخواست فلسطین در سازمان ملل را مسدود کند، این نه تنها به انزوای بیشتر اسرائیل خواهد انجامید، بلکه به تنش‌ها در منطقه نیز بیش از پیش افزوده خواهد شد.»

این روزنامه انگلیسی‌زبان افزود: «اکثریت جامعه بین‌الملل داشتن یک کشور مستقل را حق مسلم فلسطینیان می‌داند.»

این سخنان در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت که تعداد بیشتری از «طرف‌ها در منطقه» در حال پذیرفتن این مسئله هستند که «بهترین راه برای فلسطینیان کنار گذاشتن تقاضای عضویت در سازمان ملل است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک با مقام‌های استرالیایی در سان‌فرانسیسکو گفت: «باور قوی ما این است که راه صلح و زندگی کنار هم برای دو کشور از نیویورک نمی‌گذرد، بلکه از اورشلیم، بیت‌المقدس، و رام‌الله می‌گذرد.»

ایالات متحده در آستانه گشایش مجمع عمومی سازمان ملل هیئت‌هایی را به منطقه اعزام کرده تا از این اقدام فلسطینی‌ها جلوگیری کند و خانم کلینتون روز پنج‌شنبه در این مورد افزود: «میزان موفقیت مجموع تلاش‌هایمان هنوز مشخص نیست.»

وی در ادامه گفت: «اما به باور من در میان طرف‌های منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای همه بیش از پیش پذیرفته‌اند که پاسخ واقعی به همه این نگرانی‌های مشترک چیزی جز مذاکره نیست.»

وزیر خارجه ایالات متحده اضافه کرد: «اگر مسیر دیگری پیموده شود این نگرانی‌ها حل و فصل نخواهد شد.»

در این میان، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، پیش از این گفته‌ است که فلسطینی‌ها با وجود «تهدیدهای» آمریکا برای توقف کمک سالانه مالی، درخواست عضویت در سازمان ملل را به این سازمان تسلیم خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG