لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

نگرانی اسرائیل از تظاهرات احتمالی فلسطینی ها


نیروهای امنیتی اسرائیل
نیروهای امنیتی اسرائیل
در آستانه مراجعه فلسطينی ها به سازمان ملل متحد برای پذيرش عضويت کشور فلسطين دراين سازمان و درحالی که روند گفت و گوهای سياسی آن ها با اسرائيل ناکام مانده است، رسانه های اسرائيلی گزارش های بيشتری از آماده شدن نيروهای اين کشور برای مقابله با رخدادهای احتمالی منتشرکرده اند.
به گزارش روزنامه اسرائيلی هاآرتص، ارتش اسرائيل در کنار آمادگی نيروهای خود و انجام اقداماتی مانند تجهيز به ابزار لازم برای پراکنده کردن تظاهرات احتمالی، يهودی نشين های کرانه باختری را نيز برای مقابله با وخيم شدن اوضاع آماده می کند و آن ها را به دوری کردن از خشونت عليه فلسطينی ها و راههای درست دفاع از خود تشويق می کند.
بنوشته هاآرتص، افسران ارتش اسرائيل يکشنبه نشستی با افسران گاردهای خصوصی مأمور تأمين امنيت در يهودی نشين های کرانه باختری برگزار کردند؛ نشستی که قرار است در روزهای آينده نيز ادامه يابد تا همآهنگی بيشتری حاصل شود.
اسرائيل احتمال می دهد که فلسطينی ها همزمان با مطرح شدن درخواست استقلال کشور فلسطين در سازمان ملل، به يک رشته اقدامات اعتراضی دست بزنند.
بلندپايگان تشکيلات خود گردانی گفته اند که اقدامات عامه فلسطينی ها جنبه «مردمی» خواهد داشت و از خشونت به دور خواهد بود.
فلسطينی ها پيشاپيش نيز کميته هايی متعدد برای همآهنگی در مورد تظاهرات و تجمع های اعتراضی شان جهت مطرح شدن هرچه بيشتر خواسته خود در افکار عمومی جهان، همزمان با ارائه درخواست رسمی استقلال فلسطين به سازمان ملل، برپا کرده اند.
شماری از چهره های مرتبط با سازمان آزاديبخش فلسطين و جنبش فتح از سران اين کميته های فلسطينی برای همآهنگی و هدايت اعتراض های هفته های آينده در کرانه باختری هستند.
محمود عباس، رييس تشکيلات فلسطينی و سلام فياض، نخست وزير اين تشکيلات، پيشاپيش از اين اقدامات «مردمی» حمايت و تجليل کرده و آن را حق فلسطينی ها دانسته اند اما تأکيد کرده اند که اين امر به مفهوم از سرگيری انتفاضه مسلحانه عليه اسرائيل نيست و بازگشت به مسيرخشونت را راهکار درست رسيدن به استقلال فلسطين نمی دانند.
اما جنبش حماس بر لزوم «بازگشت به اصل مقاومت مسلحانه» تأکيد کرده و تشکيلات فلسطينی را به فراموش کردن هميشگی مذاکرات با اسرائيل فرا خوانده است؛ امری که جنبش فتح با آن مخالفت دارد.
قراراست که آقای عباس درخواست پذيرش کشور مستقل فلسطين را در روز نخست گشايش مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در بيستم سپتامبر، بيست و نهم شهريور، به بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل تسليم کند.
صائب عريقات، رييس بخش مذاکرات در سازمان آزاديبخش فلسطين، تأکيد کرده است که فلسطينی ها مايل هستند که شورای امنيت سازمان ملل درخواست پذيرش عضويت کشور مستقل فلسطين را مورد حمايت قرار دهد و رأی گيری در مجمع عمومی را بدون حمايت شورای امنيت کافی نمی دانند.
درهمين حال، آقای عريقات پنجشنبه گذشته فاش کرد که دولت آمريکا با ارسال هشدارهايی برای تشکيلات خود گردان فلسطينی، اخطار داده است که درصورت «اقدام يکجانبه» فلسطينی ها در توسل به سازمان ملل برای رسيدن به کشور مستقل به جای تلاش برای رسيدن به اين هدف از راه مذاکرات دو جانبه با اسرائيل، آمريکا کمک های مالی خود به تشکيلات فلسطينی را قطع می کند.
مذاکرات سياسی اسرائيل و فلسطينی ها از چهارماه پيش از روی کارآمدن دولت نتانياهو درآوريل ۲۰۰۹، راکد ماند و هنگامی که آمريکا به سختی برای ازسرگيری اين گفت و گوها تلاش کرد، فلسطينی ها اصرار ورزيدند که تنها پس از قطع کامل ساخت و سازهای اسرائيلی در اراضی «اشغالی» به ميز مذاکرات بازمی گردندند اما دولت نتانياهو اين شرط را نپذيرفت و به تازگی نيز مجوزهای بيشتری برای خانه سازی در شرق بيت المقدس و کرانه باختری صادرکرد.
نظر به اين که شماری از شهرک نشين های يهودی کرانه باختری به اسلحه مجهز هستند و نيز نظر به اين که باندهای مسلح فلسطينی درسال های اخير از نبود فعاليت مسلحانه در کرانه باختری ناخرسند بوده اند، اين نگرانی می رود که از سرگيری برخی اعتراض های فلسطينی ها درکرانه باختری، سريعاً حالت خشونت آميز به خود بگيرد.
در هفته های اخير ارتش اسرائيل اسب های بيشتری از خارج خريداری کرد و همچنين تجهيزات ديگری را برای متفرق کردن تظاهرات، از جمله کاربرد گازهای تهوع آور دراختيار يگان هايی قرار داد که ممکن است در برخورد با ناآرامی های جديد به خدمت گرفته شوند.
حال به نوشته رسانه های اسرائيل، ارتش اين کشور بيش از هرچيز می خواهد به يهودی نشين ها آموزش دهد که از کشاندن رخدادها به سمت و سوی خطرناک خودداری نمايند.
در تمامی ماه های اخير که خيزش اعراب در کشورهای خاورميانه و شمال آفريقا درجريان بوده است، نشانه هايی از سرايت اين خيزش ها به کرانه باختری و غزه مشاهده نشده بود و اکنون اسرائيل نگران است که برخی رويدادها از کنترل خارج شود و با توجه به رخدادهای جاری در منطقه، آتش خشم اعراب در کشورهای ديگر نيز دوباره متوجه اسرائيل شود.
در اين وضعيت، محمود عباس در روزهای اخير تکرار کرد که برای از سرگيری مذاکرات به جای توسل به سازمان ملل، آمادگی دارد اما به نظرمی رسد که سفر روزهای اخير کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا به سرزمين های فلسطينی و اسرائيل ثمری نداشته و از جانب دولت آمريکا نيز تحرکی جديد در راستای تشويق طرفين به بازگشت به مسير گفت و شنود مسالمت جويانه، فعلاً مشاهده نشده است.
XS
SM
MD
LG