لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

هشدار در مورد تهدید امنیت آمریکا از سوی شرکت‌های مخابراتی چینی


دو شرکت چینی «زدتی‌ای» و «هوآوی» در ایران نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارند.
دو شرکت چینی «زدتی‌ای» و «هوآوی» در ایران نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارند.
کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه ۱۷ مهر با انتشار گزارشی هشدار داد که احتمال می‌رود دو شرکت اصلی تجهیزات مخابراتی چین با کار گذاشتن نرم‌افزار و سخت‌افزار مخفی و مضر در دستگاه‌های صادراتی خود به آمریکا امنیت ملی ایالات متحده را به خطر بیندازند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کمیته در بیانیه خود می‌نویسد که وجود این قطعات و برنامه‌های جاسوسی در تجهیزات دو شرکت چینی «هوآوی» (Huawei) و «زدتی‌ای» (ZTE) می‌تواند به حکومت چین این امکان را بدهد تا در زمان بحران یا جنگ، اقدام به ضربه زدن به سیستم‌های امنیتی آمریکا یا خاموش کردن این سیستم‌ها کند.

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که اطلاعات مربوط به این موضوع را از کارشناسان صنعتی و کارمندان فعلی یا پیشین این دو شرکت به‌دست آورده و در بیانیه خود افزوده‌است که «چین، هم انگیزه استفاده از شرکت‌های مخابراتی برای مقاصد زیان بار را دارد و هم از ابزار و فرصت این کار برخوردار است.»

مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه خواستار تصویب قوانینی برای جلوگیری از گسترش فعالیت این دو شرکت در ایالات متحده شده‌است.

گزارش این کمیته نتیجه تحقیقاتی یک‌ساله است که در جریان آن مدیران دو شرکت یادشده نیز ماه گذشته در برابر کنگره آمریکا شهادت داده و اقدامات تهدیدآمیز از سوی این شرکت‌ها علیه امنیت ملی آمریکا را تکذیب کردند.

با این حال کمیته مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که شرکت هوآوی به احتمال زیاد از پشتیبانی مهم حکومت چین برخوردار است و هشدار می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی چینی در بسیاری موارد برای سرقت اطلاعات حساس از دیگر کشورها، اقدام به استخدام افرادی در شرکت‌های تجاری می‌کنند.

«هوآوی» شرکتی خصوصی است که یک مهندس سابق نظامی چینی آن را تأسیس کرده و هم‌اینک دومین تأمین‌کننده تجهیزات شبکه‌های مخابراتی در جهان است و در ایالات متحده ۱۷۰۰ نفر برای این شرکت کار می‌کنند.

ویلیام پلامِر، از مدیران شرکت هوآوی، روز جمعه گفت که شرکتش به‌خوبی با تحقیقات کمیته همکاری کرده ولی افزود که این تحقیقات «بی‌طرفانه نیست» و اقدامی است سیاسی برای «منحرف کردن توجهات» از مشکلات امنیت رایانه‌ای که همه صنعت فناوری اطلاعات با آن روبه‌رو است.

هوآوی در ایران نیز حدود یک هزار کارمند دارد و پیش از این برخی منابع غربی در گزارشی این شرکت را به «کمک به حکومت ایران برای ردیابی مکان مخالفان» متهم کرده بودند.

«زدتی‌ای» چهارمین سازنده تلفن‌های همراه در جهان است و در سراسر جهان ۹۰ هزار نفر پرسنل دارد.

«زدتی‌آی» در ماه‌های اخیر با اتهامات دیگری مربوط به فروش غیرقانونی تجهیزات به ایران روبه‌رو شده‌است و کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که این شرکت از ارائه اسناد مربوط به فعالیت‌های خود در ایران نیز خودداری کرده‌است.
XS
SM
MD
LG