لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

تنها «۱۷ درصد» از آمریکاییان از حمله به ایران حمایت می‌کنند


جنگنده اف-۱۸ آمریکایی مستقر در خلیج فارس.
جنگنده اف-۱۸ آمریکایی مستقر در خلیج فارس.
«جیمز کلاپر» رئیس شورای امنیت ملی آمریکا چند روز پیش در گزارش خود به کنگره این کشور خاطرنشان کرد که طبق ارزیابی‌های امنیتی دولت آمریکا هنوز حکومت ایران تصمیم نگرفته که جنگ‌افزار هسته‌ای تولید کند.

همزمان هیئت بلندپایه اعزامی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که چند روز پیش از مذاکره با مقامات ایرانی بازگشت اعلام کرده که با وجود پیشرفت اندک، در مجموع این دیدارها مثبت بوده و قرار شده که اواخر ماه میلادی جاری دور دیگری از این گفت‌وگوها برگزار شود.

در ماه‌های اخیر نیز تحلیل‌های متعددی به قلم صاحب‌نظران در رسانه‌های غربی منتشر شده‌است که اکثر آنها اصولی بودن و یا موثر بودن حمله نظامی آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران را به شدت زیر سؤال برده‌اند.

با این همه هنوز هم شعارهای جنگ‌طلبانه را می‌توان در برخی محافل و یا از زبان برخی از سیاستمداران تندرو آمریکا شنید و در کنگره آمریکا نیز بحث بر سر اقدامات دیگری جهت تشدید تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد.

اما در یک چنین فضایی، نتایج یک نظرسنجی جدید که به طور مشترک توسط شرکت «یونایتد تکنالاجیز» (UTC) و هفته‌نامه آمریکایی «نشنال جورنال» برای کنگره آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که میزان پشتیبانی افکار عمومی آمریکا از اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران ناچیز است.

طبق نتایج این نظرسنجی حدود ۴۷ درصد از پاسخ‌دهندگان، طرفدار مجازات و فشارهای اقتصادی علیه ایران‌اند. ۱۳ درصد معتقدند که دولت آمریکا باید فراتر از این رفته و با روش‌هایی نظیر خرابکاری و ترور مسئولان و دانشوران این برنامه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ضربه بزند.

از میان مجموع پاسخ‌دهندگان فقط ۱۷ درصد از عملیات نظامی از جمله به تاسیسات هسته‌ای و تسلیحاتی ایران حمایت می‌کنند.

برپایه نتایج نظرسنجی دیگری که «نشنال جورنال» به طور جداگانه در این مورد انجام داده حدود ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که با وجود اعمال مجازات‌های بین‌المللی و از جمله آن تحریم نفت و بانک مرکزی ایران توسط آمریکا و اتحادیه اروپا دیگری نیازی به اقدام نظامی نیست.
XS
SM
MD
LG