لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

لغو طرح برداشت پول از حساب‌های مردم در قبرس


پس از آنکه پارلمان قبرس روز سه‌شنبه با طرح جنجالی برداشت مالیات اضافی از حساب مردم قبرس که از شروط اصلی دریافت وام اضطراری از اتحادیه اروپا بود مخالفت کرد، مقامات قبرسی روز چهارشنبه برای دریافت کمک مالی به روسیه روی آوردند.

دولت و بانک‌های قبرس هم‌اینک با خطر ورشکستگی مواجه‌اند و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌است که حاضر است یک وام اضطراری ۱۰ میلیارد یورویی به قبرس اعطا کند اما شرط این وام این است که مردم قبرس نیز باید درصدی از وجوه حساب‌های خود در بانک را به بسته نجات مالی قبرس منتقل کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پارلمان قبرس روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند به اتفاق آرا به لایحه جنجالی برداشت مالیات اضافی از حساب مردم این کشور رأی منفی داد.

بر پایه این لایحه قرار بود بسته به میزان موجودی حساب‌ها در بانک، بین ۶٫۷۵ درصد تا ۹٫۹ درصد از هر حساب کم شود که پس از آن رقم‌های دیگری نیز از سوی قبرس برای این درصدها به اتحادیه اروپا پیشنهاد شده‌بود.

این نخستین بار است که یکی از کشورهای اتحادیه اروپا شروط ریاضت مالی این اتحادیه به عنوان شرط کمک مالی را زیر پا می‌گذارد. پیش از این، یونان، ایرلند، پرتغال، اسپانیا، و ایتالیا همگی در ازای دریافت کمک مالی، طرح‌های ریاضتی این اتحادیه را اجرا کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها وزیر دارایی قبرس روز چهارشنبه در تماس با مقامات روسیه از آن کشور خواسته است تا برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌های قبرسی به این کشور کمک مالی کند ولی روسیه هنوز به این درخواست پاسخی نداده است.

بسیاری از فعالان تجاری روس پول‌های خود را در بانک‌های قبرس نگه می‌دارند و بنا بر برآوردها میزان سپرده شهروندان روس در بانک‌های قبرس به بیش از بیست میلیارد یورو بالغ می‌شود.

بانک‌های قبرس از بانک‌هایی هستند که شرایط سختگیرانه‌ای برای دریافت سپرده‌های بزرگ و مسائل مربوط به منشأ پول‌های سپرده‌شده قائل نیستند.

خبر احتمال کسر یک‌باره مبالغی از حساب مردم رد بانک‌ها، خشم و اعتراض گسترده‌ای را در میان مردم قبرس به دنبال داشت.
XS
SM
MD
LG