لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

دالایی لاما ازدواج همجنس‌گرایان را پذیرفته دانست


دالایی لاما، رهبر بوداییان تبت.
دالایی لاما، رهبر بوداییان تبت.
دالایی لاما، رهبر بوداییان تبت، ضمن پشتیبانی از حقوق همجنس‌گرایان اعلام کرده که ازدواج همجنس‌ها با هم «مادامی که با رضایت طرفین باشد» ایرادی ندارد، دالایی لاما همچنین از همجنس‌گراستیزی انتقاد کرده و ازدواج همجنس‌گرایان را «امری شخصی» توصیف کرده‌است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، رهبر بوداییان تبت - که خود از ازدواج پرهیز کرده‌است - روز پنج‌شنبه، ۱۵ اسفند، در جریان سفر به ایالات متحده آمریکا و در میان استقبال سیاست‌مداران بلندپایه آمریکایی سخنانی ایراد کرد و آیین دعای سنتی افتتاحیه مجلس سنا را به صورت افتخاری اجرا کرد.

دالایی لاما، سپس طی مصاحبه‌ای با «لری کینگ»، مجری سرشناس آمریکایی، گفت که ازدواج همجنس‌گرایان «امری شخصی» است. وی در ادامه افزود: «اگر دو نفر انسان - یک زوج - واقعاً احساس کنند که این نوع زندگی برایشان مناسب‌تر است، رضایت بیشتری برایشان به همراه دارد، هر دو طرف رضایت کامل داشته باشند، در این صورت خوب است.»
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:32 0:00
لینک مستقیم

دالایی لاما در عین حال تصریح کرد که انسان‌ها باید در باب مسائل جنسی از آموزه‌های دین خود پیروی کنند.

رهبر بوداییان تبت گفت: «اما درباره شخصی که باور مذهبی ندارد، [تصمیم‌گیری درباره ازدواج با همجنس] به خود او بستگی دارد. انواع مختلفی از روابط جنسی وجود دارد، و مادامی که این عمل بی‌خطر باشد، ایرادی ندارد، و اگر طرفین در رابطه رضایت کامل داشته باشند، ایرادی ندارد».

دالایی لاما تأکید کرد که «زورگویی کردن و بدرفتاری اساساً ناشایست است و نقض حقوق بشر».

دالایی لاما رهبر معنوی تبعیدی تبت و یکی از شاخص‌ترین رهبران آیین بودایی است.

در سال‌های اخیر ازدواج همجنس‌گرایان به شکلی روزافزون در جهان غرب و آمریکای لاتین با پذیرش بیشتری روبه‌رو شده‌است. با این همه، تا به امروز هیچ کشور عمدتاً بودایی ازدواج همجنس‌گرایان را آزاد اعلام نکرده‌است.

هم اینک موضوع ازدواج همجنس‌گرایان در چند کشور تحت تأثیر آیین بودایی، از جمله نپال، تایوان و ویتنام، مطرح و به بحث گذاشته شده‌است.

دالایی لاما در سال ۱۹۵۹ مجبور شد از زادگاه خود - که تحت سلطه چین قرار داشت - به مقصد هند بگریزد. وی بعدها جایزه صلح نوبل را دریافت کرد و بارها با اتخاذ مواضع پیشروانه به امور حقوق بشری یاری رسانده‌است.

دالایی لاما خود را یک «فمینیست» توصیف کرده و از مواضع پیشروانه حمایت کرده‌است.

به رغم اظهار نظر جدید دالایی لاما، برخی از نوشته‌های پیشین او برای گروهی از مخاطبان غربی وی غیرقابل درک بوده‌است. دالایی لاما در یکی از کتاب‌های خود، با وجود آنکه به انتقاد از همجنس‌گرایی نمی‌پردازد، گفت که سکس باید تنها شامل «اعضای جنسی مخصوص ایجاد رابطه جنسی» باشد.

به نوشته روزنامه «تایمز آو ایندیا»، دالایی لاما که خیل طرفداران پرشماری در ایالات متحده دارد در سفر اخیر خود با رهبران کنگره آمریکا دیدار داشت. روز ۲۱ فوریه، نیز رئیس جمهوری ایالات متحده باراک اوباما میزبان دالایی لاما در کاخ سفید بود.

در واکنش به این خبر، کشور چین دیدار میان دالایی لاما و اوباما را محکوم کرده‌است.
XS
SM
MD
LG