لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

نماینده کنگره آمریکا: اکنون زمان دیپلماسی است، نه تشدید تحریم‌ها


دیوید پرایس، نماینده حوزه انتخابیه چهارم کارولینای شمالی.
دیوید پرایس، نماینده حوزه انتخابیه چهارم کارولینای شمالی.
دیوید پرایس از نمایندگان حزب دموکرات در کنگره آمریکا به رادیو فردا می‌گوید که اکنون زمان تشدید تحریم‌ها نیست، بلکه باید زمینه دیپلماسی را به خوبی فراهم آورد.

به گفته او، تمامی نشانه‌ها حاکی از تأثير تحريم‌ها بر روی دولت ايران است و شايد زمانی برسد که لازم شود دور جديدی از تحريم‌ها را هم وضع کرد، اما بهتر است در حال حاضر چنین کاری نشود
.

گفت‌وگوی رادیو فردا با دیوید پرایس، از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا را می‌خوانید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:07:42 0:00
لینک مستقیم
به نوشته سايت «فارن پاليسی»، دولت رئيس جمهور اوباما در مذاکرات جديد هسته‌ای با ايران با چالشی دور از انتظار مواجه شده، این‌که ‪گروهی از قانون‌گذاران حزب دموکرات گفته‌اند در صورتی که هر گونه تلاشی برای لغو تحريم‌ها عليه ايران صورت پذيرد از پشتيبانی کاخ سفيد دست خواهند برداشت و با چنين اقداماتی مقابله می‌کنند. آيا وجود چنين شکافی را ميان دولت ايالات متحده و کنگره درباره ايران تأييد می‌کنيد؟‬
پرايس: من هم آن مقاله را درباره شکاف ميان دولت و کنگره ديده‌ام و فکر می‌کنم که دراین‌باره مبالغه شده است. البته گروهی از سناتورها هستند که به شدت نگران ايران و برنامه هسته‌ای اين کشور بوده و تأکيد داشته‌اند که بدون وجود نشانه‌هايی محکم از پيشرفت ديپلماتيک در گفت‌وگو ها هيچ گونه امتياز ديپلماتيکی به طرف مقابل داده نشود.

افراد زيادی هم بوده‌اند که هشدار داده‌اند درباره نتيجه مذاکرات چندان خوشبين نيستند. اما به نظرم هنوز مشخص نیست برای رسیدن به توافق هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌ها چه گام‌هایی باید برداشته شود. به باور من هنوز زود است که اعلام کنيم چنين توافقی به دليل موضع سناتورها ناممکن است. فکر نمی‌کنم شرايط اين طور باشد.‬
در ماه ژوئيه، چارلز دنت، از نمايندگان عضو کنگره و خود شما نامه‌ای را تهيه کرديد که به زعم برخی سندی تاريخی بود. شما در آن نامه نوشته بوديد که از آقای اوباما می‌خواهيد با ايران وارد گفت‌وگوهای ديپلماتيک شود. ۱۳۱ نماينده کنگره هم اين نامه را امضا کردند. حال اوضاع ديپلماسی شکل گرفته ميان دو کشور در طول ماه‌های اخير را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟‬
خب، آن نامه در ميان نمايندگان هر دو سوی پهنه سياست اين کشور با استقبال خوبی مواجه ‌شد. هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان، و در حقيقت نيمی از اعضای دموکرات مجلس سنا اين نامه را امضا کردند. حرف نامه صرفاً اين بود که تغيير در مديريت ايران و ميل رئيس جمهوری جديد اين کشور به ايجاد تحول در روابط کشورش با غرب، چيزی است که بايد ‌آن را امتحان کرد و دید که چه امکاناتی از اين رهگذر قابل حصول است.

در اين شرايط نبايد انتظاراتی ساده‌انگارانه داشته باشيم. ما متوجه هستيم که تمامی اين تلاش‌ها در نهايت ممکن است بی‌نتيجه باشد. اما در عين حال اشتباه بزرگی است که ظرفيت‌های به وجود آمده را امتحان نکنيم، محک نزنيم و نبينيم که آيا می‌توان از اين طريق به دستاوردی رسيد يا خير.

تلقی شخص من هم اين است که سياست‌های رئيس جمهوری آمریکا و تلاش‌های ديپلماتيک او تاکنون دقيقاً همان چيزی بوده که ما مد نظر داشته‌ايم. دقيقاً قصد داشتيم که چنين حرکت‌هايی را ترغيب کنيم. اما در‬ حال حاضر خيلی زود است که بخواهيم بگوييم دستاورد نهايی اين تلاش‌ها چه خواهد بود.

در عين حال حس می‌کنيم در کنگره جوی را ايجاد کرده‌ايم که دولت را تشويق می‌کند در اين راستا گام بردارد. اعضای کنگره بعضی مواقع به خاطر مواضعشان درباره ايران برچسب تندروی می‌خورند به‌طوری که درباره آنها می‌گويند که خيلی نسبت به ديپلماسی بدبين هستند و فقط علاقه دارند تحريم روی تحريم اضافه کنند. به نظرم نامه‌ای که ما نوشتيم نشان داد که اگرچه بسياری از ما در گذشته از تحريم‌ها حمايت کردند، اما اين را هم درک می‌کنيم که تحريم‌ها ابزار مهمی در پيشبرد اين سياست بوده‌اند و همچنان نیز به تحريم‌ها به چشم يک ابزار نگاه می‌کنيم. قصد فقط اين نيست که يک کشور تحريم يا تنبيه شود. هدف ما اين است وضعيتی را ايجاد کنيم که در آن بتوان برای نيل به توافقی ديپلماتيک امتيازهای خوبی به طرف مقابل داد. در نهايت هم هدف ما چنين چيزی خواهد بود.
گام‌های ملموسی که کنگره ايالات متحده از ايران انتظار دارد در مقابل لغو تمام يا بخشی از تحريم‌ها بردارد، چيست؟
فکر نمی‌کنم هيچ کدام از ما الان در جايگاهی باشيم که در اين سطح از جزئيات صحبت کنيم و بگوييم کدام گام‌های بخصوص مد نظر است يا چه نوع امتيازهايی در زمينه تجديد نظر در تحريم‌ها مورد انتظار است. اين سطح از جزئيات تنها در حيطه کار سياستمدارانی است که مراحل بعدی کار را برنامه‌ريزی خواهند کرد.

اما به نظر من چيزی که در نهايت به دنبال آن هستيم اين است که ايران ظرفيت ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای خود را از بين ببرد و مسئله ديگری که به دنبالش هستيم ترکيبی از سياست‌هايی است که محدودسازی بخش‌هايی از توان هسته‌ای ايران و توافق برای حضور ناظران بين‌المللی را در بر می‌گيرد، طوری که ناظران بتوانند فعاليت يا عدم فعاليت ايران را مورد بررسی قرار دهند. فکر می‌کنم بيشتر راه‌حل‌هايی که تا به امروز در مذاکرات مطرح شده ترکيبی از همين نوع اقدام‌ها بوده است. اما دقيقاً اين‌که به چه صورتی اجرا می‌شوند يا چه تأثيری در زمينه کاهش تحريم‌ها خواهند داشت، در حال حاضر به هيچ وجه نه من و نه هيچ کس ديگر نمی‌تواند در آن سطح از جزئيات نظر بدهد.
چندين سناتور آمريکايی بعد از گفت‌و گوهای هسته‌ای از تشديد تحريم ها عليه ايران حمايت کردند. آيا فکر نمی‌کنيد که وضع تحريم‌های جديد عليه ايران در اين زمان می‌تواند موجب شکست تلاش های ديپلماتيک طرفين شود؟
اميدوارم که اين‌طور نشود. در حقیقت، خودم يکی از کسانی بودم که عليه تصويب دور جديد تحريم ها رأی دادم. من در آن رأی‌گيری جزو اقليت محسوب می‌شدم. در عمل هم آن طرح با رأی قاطع مجلس نمايندگان تصويب شد و دور جديدی از تحريم‌ها به اجرا در آمد. اما مجلس سنا بررسی اين طرح را به تعويق انداخت.

البته مطمئنم که بعضی از سناتورها برای وضع تحريم‌های جديد تلاش می‌کنند. برداشت خود من هم اين است که زمان‌بندی اين کار بسيار نامناسب است و بسيار بهتر بود اگر همان اول کار جلوی اين مصوبه را می‌گرفتند. ما الان هم تحريم‌های زيادی را به مرحله اجرا در آورده‌ايم.

تمامی نشانه‌ها هم حاکی از تأثير اين تحريم‌ها بر روی دولت ايران است. شايد زمانی برسد که لازم شود دور جديدی از تحريم‌ها را وضع کنيم، اما برداشت شخصی من اين است که بهتر است در حال حاضر اين کار را نکنيم تا زمينه دیپلماسی به خوبی فراهم شود. اين را هم بگويم که فکر نمی‌کنم تصويب اين طرح باعث تضعيف يا شکست ديپلماسی می‌شود، يعنی اميدوارم که اينطور نشود.
XS
SM
MD
LG