لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

اوکراین حمله «همه جانبه» را علیه جدایی‌طلبان هوادار روسیه آغاز می‌کند


هواداران روسیه در شرق اوکراین با آتش زدن لاستیک ماشین خود را برای مقابله با بِرکوت (نیروهای ویژه پلیس اوکراین) آماده می‌کنند.
هواداران روسیه در شرق اوکراین با آتش زدن لاستیک ماشین خود را برای مقابله با بِرکوت (نیروهای ویژه پلیس اوکراین) آماده می‌کنند.
الکساندر تورچینف، رییس جمهوری موقت اوکراین، روز یکشنبه، ۲۴ فروردین، اعلام کرد که این کشور «عملیات ضد تروریستی همه جانبه‌ای» را با مشارکت ارتش علیه جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای تورچینف که در پارلمان اوکراین سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت که روسیه با دامن زدن به ناآرامی در شرق کشور در حال سبک و سنگین کردن جنگ بر ضد اوکراین است.

وی به شبه نظامیانی که تا صبح دوشنبه خود را تسلیم کنند قول داد که تحت تعقیب قرار نخواهند گرفت.

رییس جمهوری موقت اوکراین گفت که مقامات این کشور اجازه نخواهند داد که «سناریوی کریمه تکرار شود».

روسیه ماه گذشته میلادی و پس از برگزاری رفراندوم در کریمه، این منطقه را به خاک خود ضمیمه کرد. اوکراین و کشورهای غربی این الحاق را غیرقانونی اعلام کرده‌اند.

درگیری‌های در شهر اسلاویانسک

گزارش‌های رسیده از اوکراین حاکی است که در درگیری میان نیروهای دولتی با شورشیان هوادار روسیه در شرق این کشور، یک افسر کشته شده و پنج افسر دیگر زخمی شده‌اند.

درگیری‌های روز یکشنبه چندین کشته و زخمی از دو طرف بر جای گذاشته است.

آن گونه که وزیر کشور اوکراین خبر داده، این درگیری در شهر اسلاویانسک به وقوع پیوسته است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، «آرسن آواکف»، وزیر کشور اوکراین، روز یک‌شنبه ۲۴ فروردین با بیان این مطلب گفت که «در طرف ما رییس مرکز ضدتروریستی سرویس امنیتی اوکراین و چهار نفر دیگر زخمی شده‌اند.»

وی با ذکر این‌که «جدایی‌طلبان هم تعداد نامشخصی تلفات داده‌اند» افزود: «جدایی‌طلبان در حال حفاظت از خود با استفاده از سپر انسانی هستند.»

آقای آواکف اضافه کرد که نیروهای ویژه اوکراین در حال «تجدید آرایش نظامی» خود هستند اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نداد.

وزیر کشور اوکراین روز یک‌شنبه اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور یک «عملیات ضدتروریستی» را در شهر اسلاویانسک واقع در شرق این کشور آغاز کرده‌اند تا ساختمان‌های دولتی را در این شهر از شورشیان هوادار روسیه بازپس بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «آرسن آواکف» با اعلام این خبر گفت که «یگان‌هایی از سراسر تشکل نظامی کشور در این عملیات شرکت دارند» و قصد آنها بازپس‌گیری ساختمان‌های پلیس و سرویس‌های امنیتی است.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، وزیر کشور اوکراین در پیامی در صفحه فیس‌بوک خود از ساکنان شهر اسلاویانسک خواسته تا در منازل خود بمانند «و به پنجره‌ها نیز نزدیک نشوند.»

این خبرگزاری هم‌چنین گزارش می‌دهد که هم‌اینک دو هلی‌کوپتر جنگی بر فراز شهر اسلاویانسک در حال گشت‌زنی هستند.

وزیر کشور اوکراین گفته‌است که «حدود هزار نفر» از جدایی‌طلبان حمایت می‌کنند.

روز شنبه شبه‌نظامیان جدایی‌طلب یک رشته از حملات را به پاسگاه‌های پلیس و ساختمان‌های دولتی در چند نقطه در شرق اوکراین انجام دادند.

از جمله در این روز دست کم ۲۰ مرد مسلح پاسگاه پلیس در شهر اسلاویانسک واقع در ۱۵۰ کیلومتری مرز روسیه را به تصرف خود در آورده و پس از تصرف انبار اسلحه، پرچم روسیه را برفراز این ساختمان به اهتزاز درآوردند.

«آرسن آواکف» روز شنبه در واکنش به این تحولات، این حملات سازمان‌دهی‌شده را «نمایشی از ستیزه‌جویی روسیه» نامید.

مسکو روز شنبه به کی‌یف هشدار داد تا علیه شبه‌نظامیان در شرق اوکراین که خواستار خودمختاری یا پیوستن به روسیه هستند از نیروی نظامی استفاده نکند.

روسیه هم‌اینک تا ۴۰ هزار نیروی نظامی در مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده‌است؛ این اقدام روسیه پس از آن آغاز شد که از فوریه گذشته در کی‌یف دولتی هوادار غرب بر سر کار آمد.

شورای امنیت اوکراین شامگاه شنبه جلسه‌ای سه ساعته را برای بررسی بحران شرق این کشور برگزار کرد اما به گزارش خبرگزاری فرانسه تصمیمات این جلسه هنوز اعلام نشده‌است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه در گفت‌وگویی تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت چنانچه مسکو نتواند از تنش‌ها با اوکراین کاسته و نیروهایش را از مرزها عقب براند، «پیامدهای بیشتری» در انتظارش خواهد بود.
XS
SM
MD
LG