لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

هشدار اردوغان به مخالفان: صبر و حوصله ما حدی دارد


سخنرانی نخست‌وزیر ترکیه در میان هوادارانش در آنکارا. ۹ ژوئن ۲۰۱۳
سخنرانی نخست‌وزیر ترکیه در میان هوادارانش در آنکارا. ۹ ژوئن ۲۰۱۳
ده روز پس از آغاز ناآرامی‌ها در ترکیه و در حالی که اعتراضات خیابانی علیه رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، هم‌چنان ادامه دارد، آقای اردوغان روز یک‌شنبه ۱۹ خرداد هشدار داد که صبر و حوصله او نیز «حدی دارد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز یک‌شنبه نیز ده‌ها هزار تظاهرکننده مخالف اردوغان در استانبول، آنکارا، و ازمیر به خیابان‌ها آمدند و در همین حال رجب طیب اردوغان نیز در میان هزاران تن از هوادارانش در آنکارا به سخنرانی پرداخت.

بنا بر این گزارش، نخست‌وزیر ترکیه در سخنرانی خود اظهار داشت که «ما صبر و حوصله به خرج دادیم، هنوز هم صبور هستیم اما صبر و حوصله ما هم حدی دارد.»

وی افزود: «کسانی که به حزب حاکمه این ملت احترام نمی‌گذارند تاوان این کار را پس خواهند داد.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، نخست‌وزیر ترکیه در سخنرانی‌های روز یک‌شنبه خود معترضان را متهم کرد که «به زنان محجبه حمله می‌کنند» و «آبجو به‌دست وارد مساجد می‌شوند» و این سخنان او با فریاد «الله اکبر» و «جانم فدای اردوغان» هزاران تن از هواداران او همراه شد.

به گزارش رویترز، هواداران اردوغان طی روز یک‌شنبه شش تظاهرات برگزار کردند و برنامه‌هایی نیز برای برگزاری تظاهرات‌های بیشتر در دستور کار دارند.

روز یک‌شنبه در فاصله کمی از محل سخنرانی آقای اردوغان در آنکارا، پلیس می‌کوشید با پرتاب گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش، هزاران نفر از معترضان ضد دولتی را که در میدان «کیزیل‌آی» در مرکز شهر آنکارا گرد آمده بودند پراکنده کند که این اقدام دست‌کم دو مجروح برجای گذاشت.

در جریان ناآرامی‌های ترکیه که از ۱۰ روز پیش با یک اعتراض زیست‌محیطی آغاز شد تاکنون ۴۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند و سه نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند؛ بیشتر مجروحان از جوانان طبقه متوسط جامعه هستند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، بسیاری از معترضان به‌ویژه در مرکز شهر استانبول زن هستند و این زنان که خود را لیبرال و سکولار معرفی می‌کنند نسبت به محدود شدن تدریجی آزادی‌ها و حق و حقوق خود توسط حزب اسلام‌گرای «عدالت و توسعه» آقای اردوغان نگران‌اند.

سرکوب تظاهرات توسط پلیس در ترکیه با انتقاد اتحادیه اروپا مواجه شده اما رجب طیب اردوغان که تظاهرکنندگان را «غارتگر» می‌نامد این انتقادها را رد کرده است.

با وجود مخالفت‌های زیادی که با حزب اردوغان وجود دارد این حزب تاکنون در سه دوره از انتخابات پارلمانی پیروز شده و ترکیه در این دوران در رونق اقتصادی به‌سر می‌برد.

انتخابات بعدی پارلمانی ترکیه قرار است سال آینده برگزار شود و حزب «عدالت و توسعه» اعلام کرده که از هفته آینده نخستین کارزار انتخاباتی خود را در آنکارا و استانبول برگزار خواهد کرد.

این حزب درخواست برای برگزاری انتخابات پیش از موعد را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG