لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۵

اتحادیه اروپا: ایران حقوق معترضان را کاملاً رعایت کند


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اروپا
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اروپا
اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از ایران خواست تا به حقوق معترضان و اپوزیسیون کاملاً احترام گذاشته و از اعمال خشونت علیه راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز خودداری کند.

در بیانیه‌های جداگانه‌ای که در این رابطه از سوی دفتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اروپا و یژی بوزِک، رئیس پارلمان اروپا منتشر شده از حکومت ایران خواسته شده تا به آزادی بیان و آزادی تجمع مسالمت‌آمیز شهروندان ایرانی احترام بگذارد.

دفتر کاترین اشتون با ذکر اینکه وی رویدادهای ایران را «از نزدیک» دنبال می‌کند اعلام کرد که آزادی بیان و آزادی تجمع، حقوق بنیادین بشر است و باید کاملاً رعایت شود.

یژی بوزک، رئیس پارلمان اروپا در بیانیه خود گفت که اعتراضات تهران که در آن دست کم یک نفر نیز کشته شده‌است نشان می‌دهد که «نسیم دموکراسی که در جهان عرب وزیدن گرفته به ایران نیز رسیده‌است.»

رئیس پارلمان اروپا در بیانیه خود افزود: «مردم ایران همان آزادی‌هایی را می‌خواهد که مردم تونس و مصر.» وی در ادامه گفت: «برخلاف ادعاهای رژیم ایران، مصر و تونس قصد ندارند نمونه انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ را دنبال کنند.»

وی در ادامه از مقام‌های ایرانی خواست تا به آزادی حرکت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت در ایران، احترام بگذارند.
یژی بوزک، رئیس پارلمان اروپا

درخواست‌های اتحادیه اروپا از مقام‌های ایرانی پس از آن بیان می‌شود که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، دوشنبه، در سخنانی در واکنش به سرکوب تظاهرات در ایران، بر حمایت کشورش از «آرمان‌های» تظاهرکنندگان ایرانی تاکید کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده هم‌چنین از جمهوری اسلامی خواست «همان آزادی‌هایی را که برای مردم مصر می‌خواهد، برای شهروندان خود نیز تضمین کند.»

جنبش‌های اعتراضی که در هفته‌های اخیر در تونس و مصر باعث سرنگونی دیکتاتورهای این کشورها شد انگیزه درخواست رهبران مخالفان دولت ایران برای صدور مجوز یک راهپیمایی در حمایت از مردم تونس و مصر شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی با رد درخواست مجوز، تهدید کردند که با راهپیمایان به شدت برخورد خواهند کرد.

با وجود این تهدیدها روز دوشنبه خیابان‌های تهران و چند شهر دیگر از جمله شیراز و اصفهان یک بار دیگر شاهد اعتراض‌های خیابانی مخالفان دولت بود.

اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی، در مورد پیام تظاهرات دوشنبه به رادیو فردا گفت پیام این است که «با سرکوب نمی‌توان مطالبات قانونی و مشروع مردم را نادیده گرفت و آنها را از بین برد. راه حل این مسئله پاسخ صحیح و منطقی به مطالبات، باز کردن درهای گفت‌وگو و تن دادن به خواست مردم است.»
XS
SM
MD
LG