لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

وزارت علوم ایران خبر «اخراج ۶۴ دانشجوی ایرانی از نروژ» را تکذیب کرد


با وجودی که برخی رسانه‌های ایرانی در روزهای اخیر خبری مبنی بر «اخراج ۶۴ دانشجوی ایرانی از نروژ» منتشر کرده‌اند، رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم ایران گفت که این سازمان این خبر را تأیید نمی‌کند.

مجتبی صدیقی روز شنبه، ۳۰ فروردین، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در این باره گفت: «بر اساس تجربه‌های قبلی، به نظر می‌رسد که بحث تغییر رشته و گرایش دانشجویان مطرح است.»

وی اما تأیید کرد که «برای برخی از دانشجویان ایرانی کشور نروژ مشکل ایجاد شده‌ است».

مجتبی صدیقی با بیان این که «بر اساس اطلاعات رسیده از این کشور تعدادی از این دانشجویان هنوز به این کشور عزیمت نکرده‌اند» گفت: «تعدادی از دانشجویان به دلیل رشته تحصیلی‌شان مشکل صدور ویزا دارند و ویزای آنها صادر نشده‌ است. تعدادی هم در خود نروژ هستند که فکر می‌کنم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود، این مشکل حل شود.»

رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم ایران خاطرنشان کرد: «سفارت ایران در نروژ نیز با تایید این که مشکل ایجاد شده‌ اعلام کرد که در حال پیگیری مسئله است. بنابراین ما بحث اخراج را به این معنا که بحث بازگشت دانشجویان به کشور باشد، تایید نمی‌کنیم. همچنین از رایزن علمی خود نیز خواستیم تا بررسی‌های دقیق‌تری انجام و به ما اطلاع دهد.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که برخی رسانه‌های داخل ایران ازجمله «باشگاه خبرنگاران جوان» روز ۲۸ فروردین این‌ گونه گزارش دادند که «خبر اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ به بهانه‌های عجیب این روزها در رسانه‌های مختلف به گوش می‌رسد».

«باشگاه خبرنگاران جوان» در گزارش خود نوشته‌ است که «پلیس امنیت ملی کشور نروژ در تلویزیون رسمی این کشور خبر از اخراج ۶۴ دانشجوی ایرانی از این کشور را می‌دهد»، دانشجویانی که در رشته‌های فیزیک هسته‌ای، الکترونیک، متالورژی و مکانیک تحصیل می‌کرده‌اند.

اشاره این رسانه‌ها می‌تواند به مصاحبه «آرنه کریستیان هاگستویل»، مدیر بخش امور دولتی سرویس امنیتی پلیس نروژ، باشد که روز دوم آوریل با بخش اخبار شبکه ۲ تلویزیون نروژ انجام داد.

وی اما در این مصاحبه گفته‌ است که سرویس امنیتی پلیس نروژ به تازگی ۶۴ دانشجو و دانشگاهی ایرانی را از ادامه تحصیل «در رشته‌هایی که دانش کسب‌شده از طریق آنها می‌تواند برای ساخت سلاح کشتار جمعی استفاده شود» بازداشته است.

با این حال این مسئول سرویس امنیتی پلیس نروژ در مصاحبه خود مطلبی مبنی بر اخراج این دانشجویان از کشور نروژ بیان نکرده‌ است.

آرنه کریستیان هاگستویل در این مصاحبه خبر داد که سرویس امنیتی پلیس نروژ طی سالی که گذشت «به بیش از ۳۰۰ درخواست روادید از سوی دانشجویان و دانشگاهیان ایرانی» رسیدگی کرده‌ است.

وی افزود که «مأموران تحقیقات در نروژ در این رابطه به اطلاعاتی دست یافته‌اند که می‌تواند برای دیگر کشورها هم جالب توجه باشد.»

به گفته این مسئول نروژی، تعداد دانشجویان ایرانی که درخواست تحصیل در «رشته‌های مسئله‌ساز» در نروژ را دارند «به‌شدت افزایش پیدا کرده» و این افزایش «به‌ویژه از سال ۲۰۱۲ تاکنون» رخ داده است.

آقای هاگستویل در ادامه، درباره «رشته‌های مسئله‌ساز» این‌ گونه توضیح داده‌است که «فیزیک هسته‌ای، متالورژی، مکانیک، و چند رشته در مقاطع بالا به‌ویژه در سطح کارشناسی ارشد و دکترا می‌تواند مسئله‌ساز باشد».

در همین راستا، سرویس امنیتی پلیس نروژ در گزارش تازه مربوط به سال ۲۰۱۴ میلادی خود با عنوان «ارزیابی سالانه تهدیدات» که بر روی وب‌سایت این سرویس امنیتی منتشر شده نوشته‌ است: «دشواری‌هایی که ایران برای دستیابی به محصولات گوناگون برای برنامه هسته‌ای خود با آن مواجه است می‌تواند انگیزه‌ای باشد که آن کشور فناوری‌های خود را شکل بدهد.»

این گزارش افزوده‌ است: «شمار درخواست‌کنندگان ایرانی برای تحصیل در نهادهای آموزش عالی و نهادهای پژوهشی نروژ نسبت به چنین درخواست‌هایی از سوی دیگر کشورهای غیر غربی رقم بالاتری است.»

در ادامه این گزارش آمده‌ است که «این درخواست‌کنندگان ایرانی اغلب علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های فناوری و دیگر رشته‌هایی هستند که می‌تواند در ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای کاربرد داشته باشد.»

این گزارش اضافه کرده‌ است که «ریسک بالایی وجود دارد که نهادهای آموزشی نروژ و فعالیت‌ها در زمینه تکنولوژی سطح بالا در سال ۲۰۱۴ نیز در معرض سوءاستفاده جهت انتقال غیرقانونی دانش قرار داشته باشند».

مجتبی صدیقی: به کمیته دانشجویان ایرانی در هلند کمک کردیم

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم، روز شنبه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایسنا گفت که بحث ممانعت از تحصیل ایرانیان در برخی رشته‌ها، «در کشور هلند نیز در سال‌های اخیر به وجود آمد».

به گفته مجتبی صدیقی، «دانشجویان با کمک سفارت جمهوری اسلامی ایران مسئله خود را پی‌گیری کردند و با گرفتن وکیل، پیگیری حقوقی‌شان به نتیجه رسید و دادگاه هلند رای داد که با توجه جریان آزاد اطلاعات نمی‌توان جلوی ادامه تحصیل در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف را گرفت.»

این در حالی است که، به نوشته رسانه‌های هلندی، لغو این ممنوعیت در هلند در پی تلاش‌های «کمیته دانشجویان ایرانی در هلند» انجام شده‌است؛ این کمیته هنوز واکنشی در تأیید اظهارات تازه آقای صدیقی در مورد «کمک سفارت جمهوری اسلامی ایران به این تلاش‌ها» نداشته است.

دولت هلند از حدود سال ۱۳۸۵ خورشیدی پذیرفتن دانشجویان ایرانی در برخی رشته‌های تحصیلی که به نحوی با علوم فیزیک و هسته‌ای ارتباط دارند را در نهادهای آموزش عالی هلند ممنوع کرد.

در پی این اقدام کمیته‌ای به نام «کمیته دانشجویان ایرانی در هلند» تشکیل شد که توانست با تلاش‌های خود پس از چندی موفق به لغو این قانون در هلند شود.

دولت وقت هلند اعلام کرده‌ بود که اقدام خود مبنی بر ممنوعیت‌های یادشده را بر اساس قطعنامه ۱۷۳۷ سازمان ملل انجام داده که در آن از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته شده تا از انتقال دانش هسته‌ای به ایران جلوگیری کنند.

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم، روز شنبه این محدودیت‌های ایجاد شده در هلند در آن زمان و اقدامات مشابه دیگر کشورها را «نوعی سیاست‌های نژادپرستی» دانست.

به گفته آقای صدیقی، این کشورها «با جمع‌بندی‌هایی که دارند که بسیاری از آنها بر اساس تبلیغات غلط و سوء است، دانشجویان ما را برای ادامه تحصیل در برخی رشته‌ها محدود می‌کنند».
XS
SM
MD
LG