لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

گیتس: ایران به گروه‌های شیعه عراق سلاح‌های پیشرفته می‌دهد


رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا
رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا
رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید که عمده تلفات اخیر نیروهای آمریکایی در عراق نه به دست گروه القاعده بلکه در اثر حملات گروه‌های شیعه رخ داده است و «ایران سلاح‌هایی پیشرفته و قوی در اختیار این گروه‌های شیعه می‌گذارد.»

وی که روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان سخن می‌گفت هم‌چنین اظهار داشت که «ما ظرف دو سال اخیر ضربه‌ای واقعی به القاعده زده‌ایم» ولی افزود که «نگران نفوذ ایرانیان در عراق هستم.»

وزیر دفاع آمریکا افزود: «نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق رفته‌رفته به جدی بودن مسئله گروه‌های شیعه پی می‌برد.»

به گفته آقای گیتس، ایالات متحده آمریکا و عراق هم‌اینک در حال اتخاذ تدابیری هستند تا تهدید گروه‌های شیعه را مهار کنند.

وی اظهار داشت: «واقعیت این است افراد ما که به تازگی کشته‌ شده اند به دست گروه‌های افراطی شیعه کشته شده‌اند و از قرائن موجود چنین بر می‌آید که این گروه‌ها سلاح‌های پیشرفته و قوی از ایران دریافت می‌کنند.»

یک گروه شیعه عراقی در ماه جاری مسئولیت حمله موشکی به یک پایگاه آمریکایی در حومه بغداد که روز ششم ژوئن رخ داد را بر عهده گرفت. در این حمله پنج سرباز آمریکایی کشته شدند.

این حمله، پرتلفات‌ترین حمله به نظامیان آمریکایی در عراق در دو سال اخیر گزارش شده است.

مقام‌های آمریکایی تاکنون بارها جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده‌اند که «به حمایت مالی، آموزش و انتقال اسلحه و مهمات به گروه‌های شیعی عراقی» می‌پردازد؛ اتهامی که مقام‌های ایرانی آن را رد می‌کنند.

سال گذشته ژنرال ری اودیرنو، فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در عراق گفت که «ایرانی‌ها با گروه‌های کوچکتری از افراط‌گرایان مرتبط شده اند و در حال حاضر با سه گروه کتائب حزب‌الله، اعضای عصائب اهل الحق و لشکر روز موعود، همکاری دارند.»

ژنرال ادویرنو همچنین گفت که باور دارد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در تامین مالی و آموزش این گروه‌ها دست دارد.

با خروج یگان‌های رزمی ارتش آمریکا از عراق در ۳۱ اوت ۲۰۱۰، هم‌اکنون ۵۰ هزار سرباز آمریکایی در عراق باقی مانده‌اند که مأموریت اصلی آنها آموزش نیروهای ارتش و پلیس عراق و کمک به بازسازی این کشور اعلام شده‌ است.

بر پایه توافق صورت گرفته میان عراق و آمریکا، باقی‌مانده سربازان آمریکایی مستقر در عراق باید تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی از این کشور خارج شوند.
XS
SM
MD
LG