لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

بازداشت یک تاجر در آلمان به اتهام صدور تجهیزات ماهواره‌ای به ایران


تصویری از ماهواره‌بر «کاوشگر ۴» ایران.
تصویری از ماهواره‌بر «کاوشگر ۴» ایران.
مقامات آلمانی روز دوشنبه خبر دادند که یک تاجر ایرانی-آلمانی را به اتهام نقض محدودیت‌های صادراتی علیه ایران بازداشت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های دادستانی شهر مانهایم در جنوب غرب آلمان می‌گویند که این فرد که یک شهروند ایرانی-آلمانی ۵۴ ساله است متهم است به شرکت‌های ایرانی تجهیزات می‌فرستاده اما مقصد صادرات خود را کشور ترکیه اعلام می‌کرده‌است.

به گفته این مقامات، این فرد متهم است که از آوریل ۲۰۱۰ تا ماه جاری تجهیزاتی چون مغناطیس‌سنج و سلول‌های خورشیدی به ایران صادر کرده‌است.

به گفته دادستانی آلمان، این فرد روز جمعه دستگیر شده‌است؛ مقام‌های آلمانی گفتند که به خاطر قوانین مربوط به حریم شخصی افراد از افشای نام او خودداری می‌کنند.

تحریم‌های سختگیرانه اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه ایران که به منظور واداشتن جمهوری اسلامی به توقف برنامه هسته‌ای به اجرا درآمده تاکنون باعث دستگیری، محکومیت، و یا جریمه افراد و شرکت‌های زیادی در کشورهای مختلف جهان شده‌است.

از آن‌جمله در همان روز اعلام خبر دستگیری شهروند یادشده در آلمان، خبر داده شد که یک شرکت اسپانیایی متهم به قاچاق «تجهیزات هسته‌ای» به ایران شده‌است.

اداره مالیات اسپانیا گفته است مسئولان این دادوستد که با یک شرکت پوششی در ترکیه همکاری می‌کرده‌اند، ممکن است به حبس و جریمه‌ای نزدیک به ۶ میلیون یورو محکوم شوند.

روز یازدهم آبان نیز اعلام شد که یک تاجر بازنشسته بریتانیایی به نام کریستوفر تپین را که پیش‌تر فناوری‌های آمریکایی به ایران فروخته و برای فروش تجهیزات موشک‌های زمین به هوا به ایران طرح‌ریزی کرده بود، اتهامات خود را در دادگاه پذیرفته است.

تلاش شرکت چینی هوآوی برای فروش تجهیزات آمریکایی به ایران که روز چهارم آبان اعلام شد، و خبر زندانی شدن یک زن تایوانی‌تبار در آمریکا، ‌به جرم فروش تجهیزات نظامی با کاربرد دوگانه به ایران، که در همان روز اعلام شد از نمونه‌های اخیر این روند است.

مسئولان جمهوری اسلامی که برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز می‌دانند تحریم‌های غرب را «ناعادلانه» نامیده و سعی در دور زدن این تحریم‌ها از طریق روش‌های متعدد و متفاوت دارند.
XS
SM
MD
LG