لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

«ایستادگی» دراویش گنابادی در برابر تخریب محل‌شان در شهرکرد


خبر هجوم ماموران امنیتی به یک منزل محل برگزاری مجالس درویشان در شهرکرد، با وجود سرمای ده درجه زیر صفر در این شهر، تعدادی از دراویش گنابادی را از هر سوی ایران به شهرکرد روانه کرده است. مقامات از تخریب محل خبر داده‌اند و دراویش از ایستادگی در مقابل آنها.

مصطفی آزمایش، نماینده دراویش گنابادی در خارج از کشور، که در تماس مستقیم با دراویش متحصن در شهرکرد است در این باره به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است:
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:02 0:00
لینک مستقیم

مصطفی آزمایش در پاریس: این طور که تهدید کرده بودند، گفته بودند که بعد از نماز جمعه قصد دارند عده‌ای را از محل نماز جمعه به منزل آقای صفاریان، محلی که در آنجا مجلس درویش‌ها تشکیل می‌شد، بیاورند و در آنجا اقدام به تخریب محل کنند.

دراویش هم به نوبه خودشان در منزل و در محل حاضر شدند و می‌خواستند مانع این اقدام بشوند.

آقای آزمایش، آنچه که شما آن را تهدید مقامات می‌خوانید چطور به اطلاع دراویش رسیده است؟

از جانب مقامات شهرداری شهرکرد پنجشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه استانی چهارمحال و بختیاری در رادیو اعلام شد که منزل آقای صفاریان –صاحب آن منزلی که دراویش جمع می‌شوند- محل مسکونی بوده و الان آنجا را مسقف کرده‌اند و دراویش در آنجا جمع می‌شوند و نماز می‌خوانند و آنجا را تبدیل به نمازخانه و حسینیه کرده‌اند و این مسئله تغییر کاربری محسوب شده و باید آن محل مطابق ماده ۱۰۰ قانون تخریب شود.

در آنجا گفته شده که اگر دراویش خودشان آن محل را تخلیه نکنند ما با قاطعیت با آنها برخورد می‌کنیم. این حرفی بود که آن آقا در برنامه رادیویی به عنوان یک مقام شهرداری شهرکرد اعلام کرد.

بعد از آن دراویش حضوری رفته‌اند و از او سؤال کرده‌اند که شما به چه مناسبتی چنین حرفی زده‌اید؟ چون ما حکم دادگاه داریم که جمع شدن در این خانه و نماز خواندن تغییر کاربری به شمار نمی‌رود.

ایشان گفته بود که من خودم در این مورد زیر فشار هستم و این تصمیم از جای دیگری گرفته شده‌است و به من مربوط نیست و من فقط آن را بیان کرده‌ام.

ویدئویی از اعتراض دراویش گنابادی در شهرکرد، ۲۶ دی ۱۳۹۱، که «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران» به طور اختصاصی در اختیار رادیو فردا قرار داده است:
اعتراض دراویش گنابادی به تخریب محل عبادی‌شان در شهرکرد، ۲۶ دی ۱۳۹۱
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:07 0:00

آقای آزمایش، نوبت اولی که ماموران به این منزل مراجعه کردند آیا تخریبی هم صورت گرفت؟

بار اولی که ماموران به آنجا آمدند موقعی بود که یکی از دراویش فوت کرده بود و سایر دراویش برای انجام مراسم تدفین او به قبرستان رفته بودند و در آنجا نبودند.

بعد در این حین ماموران امنیتی از در و دیوار منزل آقای صفاریان بالا رفته بودند و اسکلت فلزی‌ها را باز کرده بودند و چادرها را جمع کرده بودند، چادرهایی که حیاط را مسقف کرده بود تا در طول زمستان که دراویش برای انجام اقامه نماز جمع می‌شوند زیر باران و برف نباشند.
آنها را ابتدا جمع کرده بودند تا بعد از آن اقدام به تخریب کنند. ولی مردم مشاهده کرده بودند و سر و صدا راه انداخته و با لباس شخصی‌ها درگیر شده بودند و با سایر دراویش که برای مراسم تدفین رفته بودند نیز تماس گرفته بودند.

دراویش به محل برگشته بودند و از آن سو هم نیروهای انتظامی و امنیتی با لباس و سپر و باتوم و امکانات در محل حاضر شده بودند و خلاصه جو خیلی سنگین شده بود و دو نفر، آقای منصور صفاریان و آقای محمد داوری را بازداشت کرده و بعد از چند ساعت تحت فشار مردم آنها را رها کرده بودند. اما کماکان به تهدیدات خودشان ادامه داده و چند بار هم روی تلفن دستی دراویش اس‌ام‌اس فرستادند که ما بالاخره منزل شما را خراب خواهیم کرد.

خبرهایی وجود دارد که حاکی از این است که تعداد بسیاری از دراویش در حال حاضر در محل متحصن شده‌اند. این مسئله تا چه حد صحت دارد؟

کاملا درست است یعنی به محض اینکه مردم روز اول با نیروهای امنیتی درگیر شدند و اخبار این جریان منتشر شد و دراویش تلفنی به همدیگر اطلاع دادند و یا رادیوهای ایرانی خارج از کشور مثل رادیو فردا این خبر را پوشش دادند، سایر دراویش که در نقاط دیگر کشور ساکن هستند بلافاصله خودشان را به آنجا رساندند و در محل متحصن شدند.

اگر چه ماموران سعی کردند راهبندان ایجاد کنند و مانع حضور دراویش بشوند ولی بالاخره آنها موفق شدند از دروازه‌های مختلف شهر وارد شده و در خانه دراویش دیگر این چند روز را سپری کرده و هر شب جلوی منزل آقای صفاریان هستند و در خیابان آتش روشن می‌کنند و دور آتش جمع می‌شوند.

روز اول درگیری، جمعیتی حدود سه یا چهار هزار نفر به شهرکرد سفر کردند ولی تعدادی که باقی ماندند حدود یک هزار نفر هستند که در نماز شب جمعه که در شهرکرد برگزار شد و در آنجا شرکت کردند، قطعا حضور قریب به هزار نفر از دراویش تایید شده‌است.

تا فیصله پیدا کردن این ماجرا و اطمینان خاطر از اینکه کسی دست به تخریب منزل آقای صفاریان نخواهد زد، دراویش کماکان در آنجا باقی خواهند ماند.

ویدئویی از اعتراض دراویش گنابادی در شهرکرد، ۲۶ دی ۱۳۹۱، که «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران» به طور اختصاصی در اختیار رادیو فردا قرار داده است:
اعتراض دراویش گنابادی به تخریب محل عبادی‌شان در شهرکرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:51 0:00
XS
SM
MD
LG