لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

در مدت اخیر «بنزین‌های بسیار خطرناکی» در ایران تولید شده‌است


خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، با انتشار گزارشی از نگرانی شهروندان در مورد آلودگی فضای شهرها به خاطر استفاده از بنزین تولید ایران خبر داده است.
ایرنا همچنین نوشته که برخی از شهروندان در تماس‌هایی از رسوب‌گذاری بنزین در باک خودروهای خود گلایه کرده‌اند.

بر پایه گزارش ایرنا به نقل از یک کارشناس آمده که در بنزین‌های تولید ایران مواد بسیار سنگینی وجود دارد که سوخته نمی‌شود و از اگزوزها به صورت خام خارج می‌شود که برای سلامت انسان مضر است.

در این رابطه، در گفت‌وگو با منصور کشفی، کارشناس نفت در تگزاس، نخست درباره تفاوت بنزین تولید شده در ایران با بنزین خارجی پرسیده‌ایم:

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:30 0:00
لینک مستقیم

منصور کشفی: توجه داشته باشید که پالایشگاه‌هایی که نفت‌های مختلف را تصفیه می‌کند، باید برای آن تصفیه این نفت‌ها آمادگی داشته باشد. برای اینکه بیشتر نفت‌هایی که در ایران تولید می‌شود، نفت‌های سنگین است.

این نفت‌های سنگین بایستی در پالایشگاه‌های مخصوصی تصفیه بشوند که در کشورهای شرق آسیا که خریدار نفت ایران هستند، مثل چین و کره پالایش شوند زیرا این کشورها این گونه پالایشگاه‌های مخصوص نفت سنگین را راه‌اندازی کرده‌اند. به این ترتیب نفت‌های سنگین ایران که گوگرد زیاد و گاهی هم سرب دارد، را تصفیه می‌کنند.

ولی در داخل ایران پالایشگاه‌های ما آن طور راه‌اندازی نشده‌اند که بتوانند نفت‌های سنگین را تصفیه کنند و متاسفانه این مسئله باعث می‌شود آلودگی هوا هر روز بیشتر شود و روند تصفیه نفت‌هایی که به این ترتیب تصفیه می‌شود کامل نیست، و باعث خسارت‌های سنگین به موتور اتومبیل‌ها می‌شود.

بنا به گزارشی که امروز در خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده است، به گفته یک کارشناس، در گذشته تولید بنزین با افزودن سرب صورت می‌گرفت که بعد از ممنوع شدن استفاده از سرب، ماده دیگری به نام ام‌تی‌بی‌ای به جای آن مصرف می‌شود که ظاهرا درجه آرام‌سوزی بنزین را بالا می‌برد؟ این ماده چیست؟

اینها یک مواد شیمیایی هستند که در بعضی کشورها در بعضی پالایشگاه‌ها به نفت خود اضافه می‌کنند، برای اینکه کیفیت نفتی را که تصفیه می‌کنند تنظیم کنند.

ولی چون توان تصفیه نفت داخلی ایران برای تولید بنزین مصرفی داخل کم است و اینها بیشتر، بنزین مورد نیازشان را در سال‌های اخیر از خارج خریداری می‌کردند، مثلا از امارات متحده نفت یا گاز و بنزین تصفیه شده می‌خریدند و حالا به علت تحریم‌ها، توان خرید بنزین را از خارج ندارند، مجبورند برای اینکه در داخل ایران اتومبیل‌ها به حرکت در بیایند، به هر حال نفت را داخل ایران به طور ناقص تصفیه کنند.

با این کار به خیال خودشان از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند که هم کیفیت بنزین بالا برود و هم میزان مصرف را افزایش دهد. به این ترتیب است که متاسفانه بنزین‌های بسیار خطرناکی در این مدت و در پالایشگاه‌ها تولید شده است و نتیجه آن افزایش مشکلات تنفسی با سوخت این جور بنزین‌ها برای مردم است.
XS
SM
MD
LG