لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

بهمنی: در کنترل بازار ارز و سکه به آنچه که می‌خواستیم نرسیده‌ایم


محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی.
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی.
رئیس کل بانک مرکزی خبر داد که میزان رشد نقدینگی امسال به ۱۹٫۴ درصد رسیده‌است؛ وی هم‌چنین اظهار داشت که «در خصوص کنترل بازار ارز و سکه به آنچه که می‌خواستیم و مد نظر بود هنوز نرسیده‌ایم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی که روز دوشنبه در یک سمینار سخن می‌گفت نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته را ۲۵٫۲ درصد اعلام کرد.

رشد نقدینگی بدون پشتوانه عامل تورم است و سال گذشته این رشد نقدینگی بود که بازار ارز و سکه ایران را بر هم زد و امسال با توجه به شرایط موجود، بازار سکه و ارز دیگر کشش نقدینگی را ندارد.

به نوشته مهر، محمود بهمنی روز دوشنبه در سمینار سراسری مدیران ارشد بانک سپه گفت که: «در پایان سال گذشته و در دو ماه آخر سال توانستیم نقدینگی را با پیش فروش ۱۰٫۵ میلیون سکه و فروش اوراق مشارکت جمع‌آوری و کنترل کنیم.»

در کشور‌های پیشرفته وظیفه جذب نقدینگی بر عهده تولید است اما در ایران بخش تولید کشش جذب نقدینگی را ندارد و از سوی دیگر عملکرد سال گذشته بانک مرکزی در پیش‌فروش سکه و جذب مردم به بازار دلالی سکه و ارز بسیاری از مردم را به دلال تبدیل کرد و این افراد دیگر به بازده ۲۰ یا ۳۰ درصدی تولید رضایت نمی‌دهند.

محمود بهمنی روز دوشنبه در ادامه سخنانش افزود: «در کجای دنیا ارز کشورها اینگونه قیمت‌گذاری می‌شود و هر روز افراد غیر مسئول و غیر مرتبط وارد کارهای سیستم بانکی می‌شوند و خیلی راحت درباره آن اظهار نظر می‌کنند؟ گفت: باید اگر مسائل ارزی، بانکی، طلا و سکه مطرح می‌شود کارشناسان بانکی درباره آن اظهار نظر کنند.»

بهمنی گفت: «مطرح کردن مطالب غیرکارشناسی قیمت‌ها را بالا می‌برد و در بازار تاثیر می‌گذارد، بنابراین از مسئولین و مقامات کشور خواهش کردیم اینگونه موارد را قدری کنترل کنند تا بازار حالت تلاطم نداشته باشد و حالت عادی به خود بگیرد.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز جمعه ۱۶ اردیبهشت، گفت که در ارتباط با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، دولت برای تامین یارانه‌های نقدی «می‌خواهد بنزین ۲ هزار تومان شود» که این گفته او اعتراض مقام‌های دولتی را درپی داشته است.

حجم نقدینگی در ایران در سال‌های گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و از مرز ۳۵۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته‌است. این انباشت پول نقد در دست مردم با تأخیری نسبتاً زیاد به گرانی کالاها منجر می‌شود و یکی از آثار رشد شدید نقدینگی سال‌های اخیر، تورم شدید کنونی در ایران است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، چندی پیش «افزایش قیمت ارز و سکه» و «آشفتگی بازار» را ناشی از «سیاست‌های غلط اقتصادی» دولت اعلام کرده و گفته‌است که «علت این که اکنون این مشکل به وجود آمده و پول به سمت بازار ارز یا طلا می‌رود، معلول زیاد شدن نقدینگی ماست» و «نقدینگی ظرف شش هفت سال از حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان به ۳۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این حرکت غیرطبیعی است».

غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، نیز به تازگی به خبرگزاری فارس گفت که در ۱۵ ماه اجرای فاز نخست قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ۵۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید ایجاد شده که این موضوع سبب تقاضای شدید و رکود و تورم شده‌است.

حسن روحانی، رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سال ۸۶ به ایسنا گفت که «ما دلار نفت را به بانک مرکزی فروختیم و به جای آن پول در جامعه تزریق کردیم به طوری که در دو سال گذشته نقدینگی ایران دو برابر تاریخ پول ایران شد و این به معنای تورم، بدبختی و فشار بر جامعه است.»

«۱۰۰ میلیارد دلار درآمد، ۲۱.۵ درصد تورم»

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنانش مجموع درآمدهای ارزی ایران همراه با درآمد صادرات را «رقمی بالای ۱۰۰ میلیارد دلار» اعلام کرد. وی نرخ تورم در سال گذشته را «۲۱٫۵ درصد» اعلام کرد.

وی هم‌چنین اعلام کرد که «سیستم بانکی بیشتر از توانش به مشتریان تسهیلات پرداخت کرده چرا که در سال گذشته تسهیلات پرداخته شده ۲۹ درصد رشد داشته در حالی که منابع جذب شده ۱۹٫۶ درصد بوده‌است.»
XS
SM
MD
LG