لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

هشدار در مورد «موج جدید سرطان ناشی از ریزگردها» در ایران


یک عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس روز چهارشنبه ۵ تیر با اشاره به کاهش بودجه مبارزه با گرد و غبار در ایران، در خصوص موج جدید سرطان ناشی از ریزگردها هشدار داد.

کمال‌الدین پیرموذن در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «متاسفانه موج جدید سرطان‌های ناشی از ریزگردها در راه است و سلامت مردم با وجود این معضل به خطر افتاده است. لذا می‌بایست اعتبار مورد نیاز هرچه سریعتر در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد.»

وی با این حال توضیح داد که «امسال ۵۵ میلیارد تومان به منظور مقابله با حل این بحران در نظر گرفته شد که البته این میزان نسبت به سال‌های گذشته کمتر است.»

وی هم‌چنین توضیح داد که در ارتباط با مقابله با ریزگردها «برنامه مدونی از سوی سازمان‌های مسئول و مدیران مربوطه ارائه نشده است.»

پیش از این علی‌محمد شاعری، قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست ایران، نیز روز ۱۸ خرداد، خبر داد که در ایران تنها ۵ درصد از اعتبار مقابله با ریزگردهای دارای منشأ داخلی تأمین شده است.

پیش از او نوری امیری، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست، روز ۵ خرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از «کاهش چشمگیر اعتبارات زیست‌محیطی سازمان و سایر دستگاه‌های دخیل، و حذف اعتبار مهار ریزگردها در سال ۱۳۹۲» خبر داد و گفت که این امر «سبب می‌شود که عملا امکان مدیریت این پدیده در سال ۱۳۹۲ ممکن نگردد».

این در حالی است که بروز پدیده ریزگردها نه تنها سلامت شهروندان را به خطر انداخته بلکه زیان‌های زیست‌محیطی و اقتصادی زیادی را نیز به‌بار آورده است.

در همین ارتباط عبدالرضا کرباسی، معاون سازمان محیط زیست ایران، روز چهارشنبه ۵ تیر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که ورود ریزگردها به منطقه جنوب ایران باعث از بین رفتن مرجان‌های خلیج فارس شده است.

وی توضیح داد که ورود ریزگردها «موجب می‌شود کدورت آب بالا برود و همین مسئله نیز باعث از بین رفتن آب‌سنگ‌ها و مرجان‌های موجود در این دریا می‌شود.»

روز سوم تیرماه، خبرگزاری میراث فرهنگی در خبری نوشت که بروز پدیده ریزگرد در سال‌های اخیر باعث ضعیف شدن درختان بلوط جنگل‌های دینارکوه استان ایلام شده و این جنگل که «نخستین سد جنگلی ایران در برابر ریزگردها» است، «تا سی چهل سال آینده نابود خواهد شد.»

روز ۲۹ خرداد پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر خبر داد که «وجود گرد و غبار شدید در منطقه خلیج فارس» از اواسط خردادماه باعث تأخیر در امر پهلوگیری و جداسازی کشتی‌های نفتکش ایران در پایانه‌های نفتی ایران در خلیج فارس و به ویژه پایانه نفتی خارک شده است.

ابراهیم رضی، یکی از متخصصان ریه، چندی پیش با اشاره به آمار اخیر انجمن آسم و آلرژی ایران گفت که شیوع بیماری آسم در تهران شیوع حدود ۳۵ درصدی داشته و گرد و غباری که وارد هوای کشور شده، بیش از پیش خطر بیماری‌های تنفسی را افزایش داده است.
XS
SM
MD
LG