لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

حسینیان: ۲۰ درصد از کابینه پیشنهادی روحانی رأی نمی‌آورند


روح‌الله حسینیان، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس
روح‌الله حسینیان، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس
روح‌الله حسینیان، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، و محمد بیاتیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، پیش‌بینی کردند که «۲۰ درصد» از کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور جدید ایران موفق به گرفتن رأی اعتماد از مجلس نشوند.

روح‌الله حسینیان روز شنبه، ۱۹ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در ارزیابی از کابینه پیشنهادی حسن روحانی گفت: «الحمدالله این کابینه خیلی کابینه امنیتی است و اکثر وزرای پیشنهادی امنیتی هستند، جز وزیر پیشنهادی اطلاعات که یک شخصیتی مذهبی و سیاسی است.»

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس همچنین گفت که برخی از افراد معرفی شده در حوزهٔ کاری پیشنهاد شده «تخصص ندارند و متخصص نیستند».

روح‌الله حسینیان در عین حال با این پیش‌بینی که تنها «۸۰ درصد» کابینه پیشنهادی آقای روحانی رای می‌آورد گفت: «مابقی افرادی که از کابینه پشنهادی مجلس رای نمی‌آورند آنهایی هستند که در مجلس صحبت‌هایی کردند و با فتنه زاویه نگرفته‌اند، این باعث شده که احتمالا آنها در صحن علنی رای نیاورند.»

واژه‌های «فتنه» و «اهل فتنه» از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و هواداران او، برای خطاب قراردادن سران و معترضان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به کار می‌رود.

روح‌الله حسینیان روز ۱۳ مرداد نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بدون ذکر نام افراد گفته‌ بود: «یکی دو مورد از کسانی که در لیست پیشنهادی هستند، از فتنه‌گران بوده‌اند و حتی در موضوع قتل‌های زنجیره‌ای، نقش به‌سزایی در تخریب وزارت اطلاعات داشتند که این موارد با دقت فراوان در مجلس بررسی خواهد شد.»

روز شنبه ۱۹ مرداد محمد بیاتیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز با این پیش‌بینی که «۲۰ درصد کابینه روحانی از مجلس رای نمی‌گیرد» گفت: در مورد برخی از اعضای کابینه پیشنهادی مواردی همچون گرایش‌های سیاسی و دیدگاه‌های آنها در مورد اقتصاد بدون نفت و مسائل مربوط به فتنه وجود دارد؛ برخی از آنها جزو وزرای تکنوکراتی هستند که وقتی مقام معظم رهبری صحبت از اقتصاد بدون نفت را مطرح کردند تنها لبخندی زدند بدان معنا که این موضوع شدنی نیست.»

محمد بیاتیان افزود: «باید این افراد تکلیف خود را روشن کنند و توضیحات لازم را ارائه دهند، شاید با این توضیحات آنها بتوانند از مجلس رای گیرند.»

روز شنبه باقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز به خبرگزاری فارس گفت: «اغلب وزرای پیشنهادی موضع‌گیری بسیار خوبی درباره فتنه داشته‌اند، اما چند تن از اعضای کابینه پیشنهادی باید موضع‌گیری خود را به صورت صریح‌تر در قبال این مسئله نشان دهند.»

در همین روز محمدرضا پورابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «با توجه به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر هماهنگی با دولت، مجلس به طور کلی موافق کابینه است، اما حساسیت‌هایی دارد که به عنوان مثال کسانی وارد کابینه نشوند که خدای نکرده سوابقی دال بر زاویه داشتن با نظام داشته باشند.»

وزیر پیشنهادی کار: به رهبری علاقه شخصی دارم

علی ربیعی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت روحانی، روز شنبه ۱۹ مرداد در یک نشست خبری به پرسشی درباره موضعش در قبال اعتراضات سال ۸۸ پاسخ داد.

در این نشست خبرنگار خبرگزاری تسنیم از او پرسید: «شما در ستاد آقای موسوی در سال ۸۸ حضور داشتید. شما تا کجا با موسوی همراهی کردید و آیا مانند ایشان معتقد به تقلب بودید؟ الان به تقلب اعتقاد دارید؟»

علی ربیعی در پاسخ گفت که «من وضعیتم مشخص است و هیچ نگرانی ندارم. من در کنار آقای موسوی در فعالیت‌های انتخاباتی وی بودم. موسوی کاندیدای مورد قبول نظام بود و بر اساس آن چه فکر می‌کردم به مصلحت نظام است در کنار آقای موسوی بودم».

وی افزود: «نسبت به رهبری هم منهای فقه و اعتقاد هم علاقه شخصی دارم و کاری خلاف فرمایش ایشان نکردم. بعد از فرمایشات ایشان در سال ۸۸ هم عملی برخلاف فرمایشات ایشان نکردم.»

به گزارش تسنیم، وزیر پیشنهادی کار در پاسخ به انتقادات در مورد سطح زندگی خود از جمله ثبت نام شرکتی به نام «الفت»، صاحب بودن چنین شرکتی را انکار کرد و گفت: «به گونه‌ای زندگی کردم که تا چند سال پیش فرزندان من رنگ دبی را هم ندیده بودند. من در سطح متوسط زندگی کرده‌ام.»
XS
SM
MD
LG