لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

تیم ناظر بر اجرای توافق‌نامه اتمی ژنو وارد تهران شد


ماسیمو آپارو، معاون مدیر کل آژانس (سمت چپ) به هنگام ورود به تهران. ۱۸ ژانویه ۲۰۱۴.
ماسیمو آپارو، معاون مدیر کل آژانس (سمت چپ) به هنگام ورود به تهران. ۱۸ ژانویه ۲۰۱۴.
تیمی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه، ۲۸ دی، به منظور نظارت بر اقدامات ایران در چارچوب موافقت‌نامه هسته‌ای ایران و ۱+۵ وارد تهران شد.

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام این‌ که برای راستی‌آزمایی اجرای توافق‌نامه ژنو نیاز به بازرسی‌های مکرر از ایران دارد از کشورهای عضو این آژانس خواست تا برای این منظور ۶ میلیون یورو دیگر به آژانس بپردازند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بازرسانی که روز شنبه به ایران آمده‌اند قرار است در سایت‌های نطنز و فردو مستقر شوند تا بر اقدامات ایران از جمله توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی، اکسیدسازی ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی و رقیق‌سازی این ذخایر نظارت داشته باشند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز جمعه در گفت‌وگو با فارس خبر داد که این بازرسان «در روز ۳۰ دی‌ماه (۲۰ ژانویه)، درباره نکات فنی با کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران نیز تبادل نظر خواهند کرد».

ریاست تیم بازرسان را ماسیمو آپارو، معاون مدیر کل آژانس و رئیس پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تیم مذکور از روز دوشنبه ارائه گزارش‌های خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز خواهد کرد و این امر آغاز رسمی دوره شش‌ماهه توافق ژنو را رقم خواهد زد.

توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ روز سوم آذرماه در ژنو به دست آمد و بر اساس آن طرفین توافق کردند تا در ازای شفافیت بیشتر و برخی از اقدامات داوطلبانه از سوی ایران، گروه ۱+۵ نیز از تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کرده و برخی از تحریم‌ها را به حال تعلیق درآورد.

بازرسی‌های مکرر از ایران طی شش ماه آینده و نیاز به هزینه‌ بیشتر

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی «محرمانه» خطاب به کشورهای عضو نوشته‌ است که «در کنار فعالیت‌های جاری آژانس در ایران، به منظور تأیید اقدامات ایران در راستای توافق ۲۴ نوامبر ژنو، آژانس نیاز دارد شماری از فعالیت‌های مضاعف را به اجرا بگذارد».

در ادامه این متن آمده‌ است که این فعالیت‌ها «شامل افزایش چشمگیر تعداد بازرسی‌ها از ایران و دسترسی به سایت‌های بیشتر در کشور می‌شود و تجهیزات بیشتر و کار تحلیلی بیشتری را می‌طلبد».

در این گزارش که در آستانه نشست هفته آینده هیئت مدیره آژانس تهیه شده آمده‌ است که برای این منظور، برای دوره شش‌ماهه آینده حدوداً ۶ میلیون یورو نیاز است که ۵٫۵ میلیون یوروی آن مربوط به پرداخت‌های داوطلبانه اعضا خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از بودجه سالانه ۱۲۱ میلیون یورویی بازرسی‌های خود را به ایران اختصاص می‌دهد. جمع کل بودجه آژانس برای سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۴۴ میلیون یورو است.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌ها گفته‌اند که بسیاری از اعضای آژانس برای اهدای مبالغ بیشتر جهت تأمین مالی بازرسی‌های شش ماه آینده از ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و به نظر نمی‌آید که آژانس در تهیه ۶ میلیون یوروی یادشده با مشکلی برخورد کند.
XS
SM
MD
LG