لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

مذاکرات جدید ایران و ۱+۵ «به احتمال زیاد» فوریه برگزار می‌شود


پرچم ایران و پرچم‌های کشورهای ۱+۵.
پرچم ایران و پرچم‌های کشورهای ۱+۵.
یک منبع دیپلماتیک روز دوشنبه ۲۳ دی خبر داد که قدرت‌های جهانی و ایران «به احتمال زیاد» مذاکرات هسته‌ای خود را در ماه فوریه از سر می‌گیرند.

این منبع دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته‌است که این مذاکرات به خاطر جلوگیری از هم‌زمانی با سال نو چینی در ماه ژانویه برگزار نمی‌شود و «به احتمال بسیار بسیار زیاد» در ماه فوریه برگزار خواهد شد.

این منبع در ادامه افزوده‌است که هدف این دور جدید از مذاکرات دست‌یابی به توافقی گسترده در ارتباط با مناقشه هسته‌ای ایران، و کاستن از خطر تشدید تنش‌ها یا حتی درگیری نظامی است که می‌تواند در نتیجه ادامه بی‌اعتمادی‌ها به‌وجود بیاید.

به گفته وی، مذاکرات فوریه میان ایران و گروه ۱+۵ قرار است با حضور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، برگزار شود.

به نوشته رویترز، دیپلمات‌های ارشد از هفت کشور، به رهبری اتحادیه اروپا، قصد دارند پیش از آغاز مذاکرات فوریه، گرد هم آمده و برای آماده کردن دستور کار این مذاکرات دیدار و گفت‌وگو کنند.

ازسرگیری این دور جدید از مذاکرات، در صورت برگزاری در فوریه، چند روز پس از آغاز دوره شش‌ماهه اجرایی‌شدن مفاد موافقت‌نامه ژنو خواهد بود.

ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در سوم آذرماه سال جاری به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته‌ای تهران دست یافتند.

بر پایه این توافق، ایران پذیرفت تا طی شش ماه بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق یا متوقف کند و در مقابل کشورهای ۱+۵ نیز در این مدت تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال نکنند و برخی تحریم‌ها را کاهش دهند.

تفاهم بر سر شیوه اجرای مفاد این توافق‌نامه حدود ۵۰ روز به درازا کشید و پس از برگزاری نشست‌های کارشناسی، سرانجام عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران روز ۲۲ دی‌ماه اعلام کرد که اجرای «برنامه اقدام مشترک» از ۳۰ دی ماه (۲۰ ژانویه) آغاز خواهد شد.

سفر ظریف به مسکو و گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای

بنا بر گزارش‌ها، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه این هفته سفر یک روزه‌ای به مسکو پایتخت روسیه خواهد داشت.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا افزود که آقای ظریف در این سفر با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور دیدار و مذاکره می‌کند.

به گفته مهدی سنایی «هماهنگی در خصوص تحولات جاری منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز برخی مسایل مربوط به موضع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵» از محورهای گفت‌وگوی وزیر امور خارجه ایران با مقام‌های ارشد روس خواهد بود.
XS
SM
MD
LG