لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

وزیر صنعت: تولید خودرو در ایران ۴۴ درصد کاهش یافته است


وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران خبر داد که ایران در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد کمتر خودرو تولید کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده که در یک نشست خبری سخن می‌گفت توضیح داد که «در شش ماهه امسال حدود ۳۰۰ هزار دستگاه سواری تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد کاهش تولید داشته‌ایم.»

وزیر صنعت یادآور شد: «برنامه تولید خودروی سواری در سال جاری ۹۰۰ هزار دستگاه است که با وجود کاهش تولید در شش ماهه نخست، دستیابی به این میزان تولید کار سختی است و امیدواریم در سال‌های بعد به ظرفیت ۱٫۸ میلیون دستگاه خودروی سواری دست بیابیم.»

وی خبر داد که صادرات و تولید ایران با مشکل قانون‌گذاری و مسائل بانکی مواجه است و افزود که «هنوز مشکل نقدینگی خودروسازان حل نشده‌است.»

محمدرضا نعمت‌زاده در ادامه گفت که «به خاطر محدودیت بودجه که در سال جاری دولت با آن مواجه است نتوانست پاداش و جوایز صادرات را تامین و پرداخت کند اما باید این جوایز به هر گونه‌ای پرداخت شود.»

خبرگزاری ایسنا دوشنبه ۱۵ مهرماه با استناد به جدیدترین آمار وزارت صنعت خبر داده‌بود که تولید انواع خودرو در دو شرکت کرمان موتور و خودروسازی مدیران در شهریورماه امسال به صفر رسیده است.

رسیدن نرخ تولید دو شرکت خودروسازی ایران در شهریورماه به رقم صفر در حالی است که ساسان قربانی دبیر انجمن خودروسازان ایران ۱۳ شهریور، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، هشدار داد که در صورت ادامه پیدا کردن «مشکلات متعدد داخلی و خارجی» که صنعت خودرو و قطعه‌سازی با آنها مواجه است، تولید خودرو در کشور «متوقف خواهد شد».

به گفته وی، هم‌اکنون خودروسازان کشور با «حدود ۳۰ درصد» ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و ظرفیت تولید در واحدهای قطعه‌سازی نیز به «۱۵ تا ۲۰ درصد» کاهش یافته است.

بر اساس گزارش ماهانه گمرک ایران که ۱۰ مردادماه منتشر شد، صادرات خودرو ایران در این دوره نسبت به دور مشابه در سال گذشته بیش از ۹۲ درصد کاهش یافته است و به ۱۰ میلیون دلار افت کرده است.

اواسط خردادماه سال گذشته اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کردند که باعث قطع همکاری شرکت‌های خودروسازی عمده جهان مانند پژو، رنو، فیات، هیوندا، فیات و غیره با ایران شد.

آمریکا ۱۴ خردادماه سال جاری نیز طی اقدامی فروش، تهیه و ارسال قطعات خودرو و خدماتی که به خودروسازی ایران ارتباط پیدا می‌کند را ممنوع کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، قطع همکاری شرکت‌های بین‌المللی با بخش خودروسازی ایران، عدم پرداخت بدهی‌ها و اعتبارات عمرانی از طرف دولت، و همچنین نوسانات ارزی به غیر از کاهش تولید خودرو، در بازار قطعه‌سازان ایران «موجی از بیکاری» آفریده است.

روزنامه جهان صنعت روز دوم مهرماه خبر داد در حالی که ایران در سال ۲۰۱۱ به عنوان سیزدهمین خودروساز و در سال ۲۰۱۲ به عنوان هجدهمین خودروساز در دنیا شناخته می‌شد اما در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۲۱ در تولید خودرو سقوط کرده است.

پیش از این فریدون خاوند، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که خودروسازهای آمریکایی هم‌اینک «در پی جای پایی در بازار ایران» هستند و جنرال موتورز، غول خودروسازی آمریکا «تلاش‌های همه‌جانبه‌ای را آغاز کرده تا بعد از حدود سی سال به بازار ایران برگردد.»
XS
SM
MD
LG