لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

با این روند، «نسل آهو و مرال و شوکا در ایران برمی‌افتد»


یکی از دو آهوی ایرانی که ایران پیش از این به قطر هدیه داد.
یکی از دو آهوی ایرانی که ایران پیش از این به قطر هدیه داد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسن روحانی در روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی گفت: «سودجویان بسیاری هستند که به جنگل‌ها و مراتع تجاوز می‌کنند و قوه قضائیه باید در این زمینه کار کند.»

او با «شهید» نامیدن عده‌ای که وظایفی در جنگلبانی و حفظ محیط زیست دارند گفت که مقام این «شهدا» را ارج می‌نهیم.
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:46 0:00
لینک مستقیم

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در ایران در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید: «خبر خوبی است در حال حاضر از ۱۱۳ نفر محیط‌بان می‌توانیم نام ببریم که این‌ها در مقابله با شکارچیان متخلف و شکارکش‌ها، جان خودشان را از دست دادند. در پاره‌ای از مواقع حتی ضاربین شناسایی نشده‌اند و بسیاری از این‌ها شهید محسوب نمی‌شوند تا خانواده‌های آنان، از امتیازاتی که بنیاد شهید درنظر گرفته، برخوردار شوند.

این سخنان جناب رئیس جمهور، باور بفرمائید التیامی است بر زخم آن خانواده‌هایی که جوانان خود را از دست دادند، عده‌ای هستند که متاسفانه کار آن‌ها قطع درختان، از بین بردن جنگل و از بین بردن حیات وحش و یا تخریب محیط طبیعی است.»

بیش از ۵۱ سال از ملی شدن جنگل‌ها در ایران می‌گذرد. آنچه که در قالب منشور انقلاب سفید، انجام گرفت. میلیون‌ها هکتار جنگل و مراتع ایران در اختیار دولت قرار گرفت و دولت وقت هزاران هکتار را به جنگل‌کاری اختصاص داد.

اما پس از گذشت همه این سال‌ها قطع بی‌رویه درختان، موضوع ریزگردها، گسترش بیابان‌ها، آلودگی هوای شهرها و به ویژه پایتخت ایران به دنبال استفاده از از سوخت غیراستاندارد، شکار حیوانات رو به انقراض و زنگ خطر کمبود آب و بسیاری مسایل و نکات دیگر، مصائب محیط زیست ایران هستند و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری گفت که حفاظت از محیط زیست، یکی از اولویت‌های دولت اوست.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در این باره می‌گوید: «چرا اولویت دولت است؟ به خاطر اینکه وضع مناطق ما، طبیعت، حیات وحش، وضع جنگل‌ها، مسئله آب یا مسئله خاک که رئیس جمهور به آن‌ها اشاره کردند، در وضع بسیار بسیار وخیمی قرار گرفته‌اند و اگر امروز پیش چشم نباشد، متاسفانه این‌ها را از دست خواهیم داد.»

به گفته کارشناسان، محیط زیست و سلامت انسان‌ها در ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر هستند. به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، گفته‌است: تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط بین آلودگی هوا و انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، تقریباً قطعی است.

ریزگردها هم در آلودگی هوا نقش دارند. آنچه که رئیس جمهوری ایران روز پنج‌شنبه به آن‌ها اشاره کرده و می‌گوید، در سطحی وسیع‌تر از کشور باید به آن پرداخته شود.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در این ارتباط معتقد است که «درختان و ریزگردها، کاملا به یکدیگر متصل هستند. من خیلی خوشحالم که این مطالب به موقع و در هفته منابع طبیعی بیان شده‌است. همین امروز در پارک آب و آتش در تهران، شاهد آن بودیم که یکصد نفر از هنرمندان به نام کشور، هنرمندان خطاط، مجسمه‌ساز و فیلم‌ساز در این پارک جمع شدند و هر کدام یک درخت به نام خودشان کاشتند.

دیروز به همت رادیو جوان در پارک دارآباد هم درختکاری داشتیم. تمام این مسایل به هم متصل هستند، هر هکتار جنگل در سال، هفت تن ریزگرد را مهار می‌کند. یعنی اگر جنگل‌ها را حفظ کنیم، به راحتی می‌توانیم ریزگردها را هم مهار کنیم و از طرفی جنگل جای پرورش و نشاط حیات است و هرچقدر ما جنگل و درختکاری داشته باشیم، حیات در مملکت ما بارورتر و پرنشاط‌تر خواهد بود.»

همین چند روز پیش بود که یک پلنگ ایرانی کشته شده بی‌سر و دم و دست، در استخری در شیروان پیدا شد.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با رادیو فردا، ادامه می‌دهد: «در سال آینده، سازمان حفاظت از محیط زیست، جواز شکار صادر نخواهد کرد. به خاطر اینکه وضع حیات وحش در مملکت ما به قدری وخیم است که اگر در چند سال دیگر بازهم جواز شکار صادر بشود، آهو، جبیر، کل‌وبز، قوچ و میش، مرال و شوکا که زمره حیوانات قابل شکار را تشکیل می‌دهند به کل از بین خواهند رفت.

از این رو، این سخنان بسیار به موقع و به وقت ادا شده‌است. من امیدوارم که دولت به راستی با همراهی قوه قضائیه، سازمان حفاظت محیط زیست بتواند این تعهدات را که خیلی هم سنگین هستند و در پهنه‌های وسیع مملکت ما به اجرا دربیاورند.»

به گزارش ایلنا، رئیس جمهوری ایران از وزارت آموزش و پرورش خواسته‌است تا دانش‌آموزان سراسر کشور را برای حفاظت از محیط زیست، بسیج کند.

حسن روحانی گفته‌است، توسعه بدون توجه به توسعه پایدار نمی‌تواند برای جامعه رفاه و بهبود به ارمغان آورد و ما باید به مسئله محیط زیست، به ویژه در کلان‌شهرها توجهی ویژه داشته باشیم.
XS
SM
MD
LG