لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

سفارت ایران خبر اخراج دیپلمات‌های ایرانی از یمن را تکذیب کرد


سفارت ایران در یمن خبر مهلت ۷۲ ساعته یمن به دیپلمات‌های ایرانی برای ترک این کشور را تکذیب کرد و همچنین با تکذیب خبر فراخواندن سفیر یمن در ایران، تاکید کرد که از یک سال پیش تاکنون، یمن سفیری در ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه ۳ مردادماه نیز رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، انتشار اخباری مبنی بر دخالت ایران در یمن و کشف شبکه جاسوسی در این کشور را تکذیب کرد.

هفته پیش، روز ۲۸ تیر، وزارت دفاع یمن اعلام کرد این کشور به تازگی «حلقه‌ای جاسوسی از ایرانی‌هایی که در یمن و ظرف هفت سال گذشته زیر نظر یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می‌کرده‌اند» را متلاشی کرده‌ است.

خبرگزاری رسمی یمن گزارش داده بود که «جاسوسان حقوق‌بگیر ایران» که «مرکز عملیاتی آنها» در صنعا، پایتخت یمن، بوده‌ است علاوه بر شاخ آفریقا در یمن نیز فعالیت داشته و زیر نظر سپاه پاسداران کار می‌کرده‌اند.

این خبرگزاری همچنین گزارش داد که عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور این کشور، ضمن آن که از جمهوری اسلامی خواسته‌ است در امور داخلی این کشور دخالت نکند هشدار داده‌ است که «دیگر بس است، یمن را به حال خود بگذارید».

روز یک‌شنبه برخی رسانه‌های عربی گفتند که وزارت امور خارجه یمن تعدادی از دیپلمات‌های سفارت ایران در صنعا را احضار کرده و به آنها مهلت داد تا طی ۷۲ ساعت این کشور را ترک کنند.

در همین حال برخی منابع سیاسی یمن نیز گفته بودند که دولت یمن قصد دارد تا سفیر خود در تهران را نیز برای مشورت فرابخواند.

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه سخنگوی سفارت ایران در صنعا با تکذیب خبر مهلت ۷۲ ساعته وزارت امور خارجه یمن به دیپلمات‌های ایرانی جهت ترک این کشور اعلام کرد که یمن در ایران سفیری ندارد تا بخواهد جهت انجام برخی رایزنی‌ها و مشورت‌ها او را فرا بخواند.

وی اخبار منتشر شده اخیر درباره جاسوسی ایران در یمن و «فعالیت دیپلمات‌های ایرانی در یمن» را «افترا و کاملا بی‌اساس» خواند و افزود که فراخوانی سفیر یمن در ایران به وزارت امور خارجه کشورش نیز صحت ندارد.

وی در ادامه گفت که از زمان آغاز انقلاب در یمن در سال گذشته جمال سلال، سفیر این کشور در تهران، ایران را به مقصد نیویورک ترک کرد تا به عنوان نماینده کشورش در سازمان ملل مشغول فعالیت شود و بعد از او نیز کسی به عنوان سفیر جدید یمن در تهران معرفی نشده‌ است.

سخنگوی سفارت ایران در یمن درباره آن‌چه به عنوان کشف یک شبکه جاسوسی ایرانی در یمن یاد می‌شود نیز گفت: «ما از دولت یمن خواستیم تا درخصوص این اتهامات مدارکی را نشان دهد.»

حسین عبدالله، از کارکنان سفارت ایران در صنعا، نیز روز دوشنبه به پایگاه خبری «یمن تایمز» گفت که خبر وجود هسته‌های اطلاعاتی ایرانی در یمن صحت ندارد.

در همین راستا خبرهایی نیز از درخواست یمن از روسیه برای میانجی‌گری میان تهران – صنعا منتشر شد که به نوشته روزنامه اماراتی دارالخلیج به نقل از «منابع آگاه سیاسی»، یمن این خبر را تکذیب کرده‌ است.

خبر روزنامه دارالخلیج که در وب‌سایت خبرآن‌لاین ایران نیز بازتاب یافته همچنین می‌نویسد که «منابع سیاسی یمن» بیان کردند که دولت یمن با برقراری هرگونه تماس مستقیم با مسئولان ایرانی جهت حل و فصل بحران سیاسی ایجاد شده در روابط دو کشور مخالف است.

شورای همکاری خلیج فارس پس از اعلام مقامات یمنی مبنی بر دستگیری حلقه‌ای از جاسوسان مرتبط با سپاه پاسداران، ضمن اعلام «حمایت قاطع» برای برقراری ثبات و امنیت در یمن گفت که صنعا حق دارد در مورد هرگونه مداخله خارجی در کشور، قاطعانه عمل کند.

دولت یمن پیشتر و از زمان آغاز درگیری‌های نظامی در شمال این کشور با شورشیان حوثی، بارها جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از این شورشیان متهم کرده بود. مقام‌های جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده‌اند.

تنش میان شیعیان شورشی یمن که به حوثی‌ها شهرت دارند و سلفی‌های سنی‌مذهب، در سال‌های اخیر کشور یمن را دستخوش ناآرامی‌هایی کرده‌ است.

به گزارش رویترز، جرالد فایرستین، سفیر آمریکا در صنعا، روز ششم فروردین ایران را متهم کرد که از شورشیان شیعه در شمال یمن و تجزیه‌طلبان مستقر در جنوب این کشور «پشتیبانی می‌کند» و اظهار داشت که «ایران به دنبال گسترش نفوذ خود در یمن و منطقه‌ است و قصد دارد رد پایی از خود در شبه‌جزیره عربستان بر جای بگذارد.»
XS
SM
MD
LG