لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

از ضبط ۳ هزار قرص جنسی تا هواپیمای ۴۵ میلیاردی برای احمدی‌نژاد


اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی شگفتی‌آفرین هستند. رادیو فردا نگاهی دارد به آمار و ارقامی که هفته گذشته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:


ضبط ۳ هزار قرص محرک جنسی و ۲۱ هزار لباس «مبتذل»

روزنامه جمهوری اسلامی، شنبه: خیبر تیبا، رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی از کشف و ضبط ۲۳ هزار و ۷۰۳ حلقه سی‌دی غیرمجاز، ۲۱ هزار ثوب البسه «مبتذل»، ۲ هزار و ۹۶۲ قرص محرک جنسی و ۳۸۳ هزار دستگاه گیرنده ماهواره خبر داد.

وی افزود که همچنین تعداد ۱۸ هزار و ۳۱۸ حلقه محصولات مخرب فرهنگی نیز کشف شده و «تاکنون برای ۴۴ نفر در زمینه افراد با پوشش نامناسب، تشکیل پرونده شده‌است.»

علت بازماندن ۳۰ هزار کودک از تحصیل در کرج «معلوم نیست»

ایسنا، چهارشنبه: مهدی ایران‌نژاد، فرماندار کرج گفت: «این شهرستان با کسری ۳۰ هزار سرانه دانش‌آموزی مواجه است که علت بازماندن افراد مذکور از تحصیل معلوم نیست.»

وی افزود: «یک پنجم سرانه جمعیت در این شهرستان باید دانش‌آموز باشند، یعنی باید کرج دارای ۳۶۰ هزار دانش‌آموز باشد، ولی در حال حاضر ۳۳۰ هزار دانش‌آموز در کرج مشغول به تحصیل هستند که معلوم نیست به چه دلیلی این افراد از تحصیل بازمانده‌اند.»

«افزایش ۵۰ درصدی» کرایه وسایل نقلیه عمومی در تهران

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز چهارشنبه نوشت: «اگرچه قرار بود افزایش نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی از ۱۵ درصد تجاوز نکند، اما تهرانی‌ها امروز افزایش ۵۰ درصدی و بیشتر را تجربه‌ کردند. مسافران مترو، بی‌آرتی و اتوبوس‌ها امروز در تمام طول سفر در این‌باره بحث می‌کردند که چرا باید بهای دعوای میان دولت و شهرداری را آنها پرداخت کنند؟»

این گزارش افزود: «چرا هنگامی که زور مدیریت شهری به دولت نمی‌رسد تا مابه‌التفاوت افزایش قیمت سوخت را که در شمار تعهدات دولت است، از دولت بگیرد، دیواری کوتاه‌تر از مردم پیدا نمی‌کند؟!»

افزایش ۱۲ تا ۱۴درصدی قیمت بلیت قطار

روزنامه جمهوری اسلامی، چهارشنبه: عبدالعلی صاحب‌محمدی، معاون وزیر راه از افزایش ۱۲ تا ۱۴درصدی قیمت بلیت قطار از اول تیرماه سال‌ جاری خبر داد.

این روزنامه نوشت که این خبر «پس از گرانی غیررسمی اعلام می‌شود.»

افزایش ۳ برابری هزینه نگهداری سینما

ایلنا، چهارشنبه: «سینماداران از افزایش ۳ برابری هزینه‌های نگهداری سالن‌های سینمایی از آغاز سال ۹۰ گله‌مند هستند ازجمله اینکه هر سالن باید هر دوره ۲ میلیون تومان هزینه گاز بپردازد.»

این گزارش نوشت که با وجود رونق بهاره بازدید از سینماها، قطع یارانه گاز سینماها، مشکل‌آفرین شده و «در شرایط فعلی؛ تعدادی از سینماها به سمت کاهش ساعات فعالیت خود حرکت می‌کنند.»

سیدضیاء‌ هاشمی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان، می‌گوید: در حوزهٔ سینماداری به‌دلیل وجود یک اقتصاد فلج؛ مشکلات جدی وجود دارد.» و ابراهیم داروغه‌زاده، مدیر پردیس‌های سینمایی شهر تهران می‌گوید: «امروز شاهد هستیم که ۷۰ درصد فیلم‌ها در گیشه ورشکسته می‌شوند.»

خرمشهر: «۱۴ هزار خانوار فقیر، بی‌برقی، و ۳ میلیون لیتر فضولات در آب آشامیدنی»

ایسنا، چهارشنبه: جبار بیگی هرچگانی، از مدافعان خرمشهر و همرزمان محمد جهان آرا، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق گفت: «ما نمی‌دانیم این چه مصلحتی است که این شهر که قبل از انقلاب آباد بود را به حال خود رها کرده‌اند.»
خرمشهر


وی افزود: «قبل از انقلاب چند شهر بودند که آب آشامیدنی نداشتند و آب را با کوزه خریداری می‌کردند و مردم خرمشهر دلشان به حال آنها می‌سوخت» اما امروز «روزانه بیش از سه میلیون لیتر فضولات شهری‌های دیگر وارد همان آبی می‌شود که مردم خرمشهر از آن استفاده می‌کنند.»

این جانباز جنگی که بیش از ۱۰۶ ماه در جبهه جنگ حضور داشته‌است در ادامه گفت: «۲۹ سال از آزادسازی خرمشهر می‌گذرد و مسئولان این شهر نتوانسته‌اند خواسته شهدایی را که برای دفاع از این شهر و بازپس‌گیری آن از اشغالگران بعثی از همه چیز خود گذشتند و در خون غلتیدند را برآورده کنند و باید از مسئولان این شهر پرسید آیا پایتخت مقاومت کشور باید ۱۴ هزار خانوار فقیر داشته باشد که زیر پوشش کمیته امداد باشند؟»

جبار بیگی در ادامه گفت: مردم این شهر امروز گمان می‌کنند اینجا آخر دنیاست. کالاهایی که در این شهر به مردم فروخته می‌شود محصولات درجه چند شهرهای دیگر است که با قیمت‌های گران به فروش می‌رسد و هیچ ارگان و صنفی هم برای نظارتی به روی قیمت‌ها ندارد.»

وی ادامه داد: «این شهر تقریبا از نظر مسائل فرهنگی زیر نقطه صفر قرار دارد.» «در حالی که در این شهر که امروز در گرما و گرد و غبار گیر افتاده‌است روزی نیست برق یکی از محله‌های شهر به مدت چند ساعت قطع نشود.»

اعزام ۵۸۰ هزار مسافر زیارتی ایرانی به عربستان

خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه خبر داد که احمد عبادتی، مسئول امور توسعه و منابع بعثه رهبری در مدینه از اعزام ۵۸۰ هزار عمره‌گزار ایرانی معادل بیش از ۷۵ درصد عمره‌گزاران ایران به مدینه از زمان آغاز موسم عمره مفرده امسال تا به امروز خبر داد.

به گفته وی، تعداد عمره‌گزاران ایرانی در صدر و پس از آن، عمره‌گزاران مصری و ترکیه‌ای قرار دارند.

نهاد ریاست‌جمهوری هواپیمای ۴۵ میلیارد تومانی می‌خرد

مهر، یک‌شنبه: ۴۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار با تصویب هیئت دولت در اختیار نهاد ریاست جمهوری برای خرید یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ قرار گرفته‌است.

خبرگزاری مهر می‌افزاید: «اینکه چرا بودجه‌ای مستقیم در اختیار نهاد ریاست جمهوری برای خرید هواپیما قرار گرفته، جای تامل و ابهام دارد و ضروری است دولتمران پاسخ شفافی در این باره بدهند. آیا نهاد ریاست جمهوری تخصصی در خرید هواپیما دارد یا باید ردپای جریان انحرافی را در این باره پیدا کرد.»

سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری دختر رئیس‌جمهور اسبق ترکیه در ایران

خبرگزاری فارس، چهارشنبه: دختر تورگوت اوزال هشتمین رئیس‌جمهور ترکیه و مالک شرکت ساختمانی «اوزال ترکیه» اعلام کرد در حال اجرای پروژه‌هایی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار در ایران است.

فارس به نقل از روزنامه حریت ترکیه نوشت که نخستین پروژه شرکت سرمایه‌گذاری زینب اوزال در ایران مربوط به احداث یک مجتمع تجاری با ۳۲ واحد خواهد بود.

زینب اوزال در مورد برنامه‌های آینده سرمایه‌گذاری خود می‌گوید: «تنها یک سوپر مارکت بزرگ کرفور در ایران وجود دارد. بازار ایران به احداث این گونه فروشگاه‌های بزرگ و رستوران‌های شیک و مجلل نیاز دارد.»

میزان اشعه فرابنفش در تهران بالاتر از ۱۲ است

ایسنا، سه‌شنبه: محمدهادی حیدرزاده روز سه‌شنبه گفت اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان اشعه فرابنفش در تهران بیش از ۱۲ بوده و در شرایط «خطر بسیار شدید» قرار دارد.

وی از شهروندان تهرانی خواست با جدی گرفتنِ توصیه‌های ایمنی، از ماندن در معرضِ اشعه آفتاب بین ساعات ۱۱ تا ۱۶ جداً خودداری کنند.

ساخت بیش از ۲۰۰ شهرک مسکونی طی دو دهه گذشته در اطراف کرج

خبرگزاری دانشجویان ایران، چهارشنبه: علی آقازاده، شهردار کرج گفت: «بیش از ۲۰۰ شهرک مسکونی طی دو دهه گذشته در اطراف کرج ساخته شده‌است که منجر به مشکلات متعدد در این شهر شده‌است.»

به گفته علی آقازاده، مهاجرت بی‌رویه، کم‌توجهی به نحوه ساخت بافت شهری، و عدم تعهد اکثر شهرک‌سازان به تعهدات خود، باعث وجود مشکلات مختلفی در کرج شده‌است.

تناقض ایجاد ۱٫۷ میلیون شغل با نرخ رشد زیر یک درصدی اقتصاد

روزنامه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه نوشت: «در حالی که رشد اقتصادی ۶ درصد بود، ۶۵۰هزار شغل ایجاد شده بود، حال چطور ممکن است با رشد ۰تا ۱درصدی، اشتغالزایی یک میلیون و ۷۳۰ هزار نفری ایجاد شود.»

این گزارش می‌افزاید که تجربه ثابت کرده که آمار مرکز آمار ایران از اطمینان لازم برخوردار نیست و صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و... نیز به این آمار استناد نمی‌کنند.

این روزنامه ادامه می‌دهد: «اگر وزارت کار متولی اشتغال نیست، چرا یک معاونت عریض و طویل با عنوان اشتغال‌زایی در این وزارتخانه وجود دارد.»

کاشت ۲۸۰ هکتار صنوبر در رود فاضلابی مشهد

خبرگزاری فارس، شنبه: حسن موحدیان، فرماندار مشهد گفت: سال گذشته بیش از ۲۸۰ هکتار صنوبرکاری در منطقه کشف‌رود این شهر انجام شد.

وی با ذکر اینکه «در حال حاضر کشف‌رود آب جاری نداشته و تنها فاضلاب است»، اظهار داشت: «این میزان صنوبر با هدف کاهش آلودگی محیط زیست به واسطه جریان فاضلاب در این منطقه مورد کشت قرار گرفته‌است.»

۲۰۰ هزار هکتار زمین غیرقابل کشت و بیابان‌زایی در گلستان

مهر، روز شنبه نوشت: «در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و زارعی در گلستان وجود دارد که بیش از ۲۰۰ هزار هکتار قابل کشت نیست.» و «خشک شدن تالاب‌ها در گلستان از عوامل بحران بیابانی شدن است.»

بنا به این گزارش، عبدالرضا دادبود، معاون عمرانی استاندار گلستان در این مورد اظهار داشت: «تاکنون بیایبان زدایی به صورت سیستماتیک انجام نشده‌است، درصورتی که اگر انجام نشود شاهد افزایش بیابان خواهیم بود.»

وی افزود: «در صورتی که به فکر نباشیم تمام حوزه‌های کار و زندگی مردم، سلامتی مردم، تاسیسات و تجهیزات ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»
XS
SM
MD
LG