لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

ناکامی ورزش ایران در بازی‌های دانشجویان جهان


مراسم آغاز یونیورساد در قازان روسیه.
مراسم آغاز یونیورساد در قازان روسیه.
کاروان ورزش ایران در بیست و هفتمین دوره بازی‌های تابستانی یونیورسیاد که با حضور ۱۶۲ کشور در روسیه برگزار می‌شود، با کسب یک مدال طلا، سه نقره و دو برنز در رده ۲۹ جدول رده‌بندی مدال‌ها قرار دارد.

روسیه با ۸۸ طلا، ۴۴ نقره و ۳۸ برنز صدرنشین است و چین، کره جنوبی و ژاپن سه قدرت بزرگ ورزش آسیا در تعقیب میزبان هستند. قزاقستان، ازبکستان، مغولستان، ترکمنستان، قرقیزستان، کره شمالی، تایوان و تایلند نیز سایر کشورهای آسیایی هستند که بالاتر از ایران قرار دارند. این در حالی است که مسابقات وزنه‌برداری و کشتی آزاد، دو رشته مدال‌آور برای ایران نیز به پایان رسیده.

ایران در این بازی‌ها نیز فقط در رشته‌های سنتی و همواره مدال‌آور توانست از سکوهای سه‌گانه صعود کند. سه مدال در وزنه‌برداری و سه مدال در کشتی آزاد، حاصل تلاش ورزشکاران ایرانی بوده. رسول تقیان در دسته ۷۷ کیلوگرم وزنه‌برداری تک مدال طلای کاروان ایران تا پایان مسابقات روز شنبه را نصیب خود کرده.

جابر بهروزی در ۶۹ کیلو روی سکوی دوم ایستاد، بهادر مولایی نیز همین مدال را با مجموع ۴۵۰ کیلو در فوق سنگین به گردن آویخت. در این بین، رکوردهای مولایی جالب توجه بود. او در یکضرب با ۱۹۶ کیلو سوم شد و در دوضرب توانست وزنه ۲۵۴ کیلویی را مهار کند. مولایی سه هفته پیش در رقابت‌های قهرمانی آسیا از پس وزنه ۲۳۲ کیلوگرمی هم برنیامده بود.

مهم‌ترین نکته رقابت‌های فوق سنگین وزنه‌برداری دانشجویان، حمله به رکورد دوضرب جهان بود که با ۲۶۳ کیلوگرم در اختیار حسین رضازاده قرار دارد. بهادر مولایی سعی کرد در حرکت سوم خود این رکورد را یک کیلوگرم ارتقا دهد اما ناموفق بود.

مولایی در تاریخ وزنه‌برداری ایران پس از رضازاده اولین نفری است که توانسته بیشتر از ۲۵۰ کیلو را با بالای سر ببرد. پیش از این سعید علی حسینی وزنه ۲۴۵ کیلویی و بهداد سلیمی هم دو بار ۲۵۰ کیلو را مهار کرده بودند.

در نهایت اما مدال طلا با ۴۵۹ کیلو نصیب روسلان آلبگوف از روسیه شد که در المپیک لندن پس از سلیمی و انوشیروانی سوم شده بود. او ۴ کیلو بیشتر از رکورد المپیکی بهداد سلیمی را به ثبت رساند. با درخشش مولایی، کوروش باقری سرمربی تیم ملی ایران جای خالی بهداد سلیمی قهرمان المپیک لندن کمتر احساس خواهد کرد. سلیمی همراه با سایر مدال آوران این رشته، پس از المپیک از حضور در اردوی تیم ملی خودداری کرده.

در کشتی آزاد بهنام احسان‌پور در ۶۰ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد، پرویز هادی و محمدحسین محمدیان در ۱۲۰ و ۸۴ کیلوگرم نیز به مدال برنز دست یافتند. این در حالی است که روسیه ۵ طلای کشتی آزاد را تصاحب کرد. رومانی و ترکیه هرکدام یک طلا گرفتند تا در اوزان هفتگانه ایران بدون مدال طلا بماند.

رضا افضلی در ۷۴ کیلو فقط در ۳۰ ثانیه مغلوب دنیس سارگوش از روسیه شد و در گروه بازنده‌ها هم با ضربه فنی به دیوید تایلور آمریکایی باخت. جمال میرزایی نیز در ۹۶ کیلو به ماگومد موسایف از قرقیزستان باخت و حذف شد.

محمدحسین محمدیان فرزند عسگری محمدیان دارنده دو مدال نقره المپیک‌های سئول و بارسلون از بهترین کشتی‌گیران ایران بود. او ابتدا اد راس از آمریکا را مغلوب کرد و سپس موسی مرتضی علی‌یف از ارمنستان را. در دور سوم مقابل شامیل ماگومدوف نفر اول روسیه در سال ۲۰۱۳ با نتیجه ۷ بر ۵ شکست خورد. این در حالی بود که در ثانیه‌های پایانی فن دو امتیازی زد اما داوران معتقد بودند وقت به پایان رسیده. محمدیان در گروه بازنده‌ها مقابل اصلان کاخیدزه از قزاقستان به برتری دست یافت و برای کسب مدال برنز، الکساندر گوتسیف از آذربایجان را مغلوب کرد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی ایران درباره کسب نتایج ضعیف کاروان اعزامی گفته: «روسیه با وارد کردن ۵ رشته از بازی‌های محلی خود توانست مدال‌های زیادی را کسب کند و با این رویه هر کشوری که میزبان شود، رشته‌های محلی خود را اضافه خواهد کرد تا صاحب مدال‌های بیشتری خواهد شد.»

مهرزاد حمیدی ابراز امیدواری کرده است با کسب نتایج بهتر از سوی فرنگی‌کاران، جایگاه ایران در جدول ارتقا یاید. او با اشاره به حضور قهرمانان جهان و المپیک، از نتایج به دست آمده در کشتی آزاد ابراز رضایت کرد.
XS
SM
MD
LG