لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

اژه‌ای: یک بار گفتم مهدی هاشمی نیاید بهتر است


غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور،.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور،.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، روز دوشنبه، ۱۰ مهر، در سی و ششمین نشست خبری خود به بازداشت اخیر مهدی هاشمی، فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اشاره کرد و در مورد توصیه‌هایی که در این مورد داده‌بود توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دادستان کل کشور با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی، پدر مهدی هاشمی، «حداقل سه بار از من دراین باره سوال کرده‌است»، ادامه داد: «بار اول ما به آنها گفتیم که از نظر حقوقی ایشان متهم است و باید بیاید.»

وی در این مورد افزود: «در مرتبه دیگری پدر ایشان سوال پرسیدند و من گفتم اگر از لحاظ حقوقی سوال می‌کنید، بیاید بهتر است ولی اگر مشورت شخصی می‌کنید، می‌گویم نیاید بهتر است. در مقطعی دیگر و در بار سومی که از من سوال کردند، گفتم اگر از نظر حقوقی می‌پرسید، ایشان باید بیاید ولی اگر از لحاظ مصلحت و مشورت می‌پرسید، الان نمی‌دانم چه بگویم.»

مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی، روز دوشنبه سوم مهرماه و ساعاتی پس از بازگشت به ایران، خود را به دادسرای زندان اوین معرفی کرد و همان جا بازداشت شد.

این در حالی است که خواهر وی، فائزه هاشمی نیز، شامگاه شنبه، اول مهرماه، از سوی ماموران امنیتی بازداشت و برای اجرای حکم شش ماه حبس خود به بند امنیتی زندان اوین منتقل شد.

محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه خود گفت: «بارها و بارها اتفاق افتاده که افراد می‌آیند و می‌گویند فلانی در خارج از کشور است و می‌خواهد برگردد. می‌گوییم بیاید. می‌گویند می‌ترسد. ما هم می‌گوییم این مسئله را دیگر خودش باید حل کند؛ اگر مطلبی ندارد نباید بترسد ولی اگر مطلبی دارد بیاید تا بررسی شود و حتی اگر به زندان برود به نفعش است. من این مساله را در پرونده فساد مالی هم در مورد فردی که در خارج از کشور است، گفته‌ام.»

حبس ابد برای سه متهم ردیف اول در پرونده اختلاس بیمه

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، اعلام کرد که سه متهم ردیف اول در پرونده اختلاس بیمه به حبس ابد محکوم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دادستان کل کشور، روز دوشنبه، ۱۰ مهر، در سی و ششمین نشست خبری خود اعلام کرد که حکم پرونده بیمه نهایی شد و «محکومین پرونده بیمه به حبس ابد، ۲۵ تا ۲۳ سال زندان و جزای نقدی از ۱۰ میلیارد تومان به پایین محکوم شده‌اند.»

وی افزود: «از فردا دادگاه شروع به انجام اقدامات اجرایی برای ارسال پرونده به دیوان عالی کشور می‌کند و به احتمال فراوان پرونده تا آخر هفته جاری به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.»

وی اشاره‌ای به مشخصات این افراد محکوم‌شده نکرد اما رسانه‌ها پیش از این متهم ردیف اول این پرونده را «م. ح»، رئیس وقت شرکت بیمه ایران در شعبه کرج، «د. ف»، معاون وقت اداری و مالی شرکت سهامی بیمه ایران شعبه کرج، و «ب. ک»، رئیس وقت حسابداری شرکت بیمه ایران در شعبه میدان فاطمی تهران، معرفی کرده‌اند.

متهم ردیف اول، «ح. ن»، ۴۶ ساله رئیس وقت بیمه ایران شعبه کرج متهم است که با تشکیل شبکه‌ای سازمان‌یافته، نزدیک به ۸ میلیارد تومان پول از شرکت بیمه برداشت کرده‌بود؛ وی همچنین متهم به اختلاس اولیه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی از بیمه شعبه فاطمی است.

پرونده اختلاس در بیمه و استانداری تهران که پیشتر با عنوان «حلقه فاطمی» در رسانه‌ها مطرح شده بود، نخستین بار در سال ۸۹ با اظهارات الیاس نادران، نماینده مجلس، و اشارات صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه، رسانه‌ای شد.

آن زمان سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرده بود که محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، در این پرونده متهم است و باید در دادگاه حضور یابد و الیاس نادران از آقای رحیمی به عنوان «رییس حلقه فاطمی» یاد کرده بود؛ اتهامی که معاون اول رئیس‌جمهور آن را رد می‌کند.

مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کشور، به تازگی اعلام کرد که پرونده «فساد» محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهوری ایران، در مراحل بازرسی نهایی‌ در قوه قضائیه و برای «رعایت مصالحی» متوقف شده‌است.

همچنین برخی از رسانه‌ها از دست داشتن کامران دانشجو، استاندار پیشین تهران، در این پرونده خبر داده بودند.

این پرونده ۷۸ متهم دارد که ۱۲ نفر از آنها با قرار بازداشت زندانی و بقیه متهمان آزاد هستند؛ برگزاری دادگاه این پرونده بارها به وقفه افتاده‌بود.
XS
SM
MD
LG