لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

فرمانده سپاه: اگر جلوی عبور ما را از تنگه هرمز بگیرند آن را می‌بندیم


علیرضا تنگسیری، جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران.
علیرضا تنگسیری، جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران.
علیرضا تنگسیری، جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، روز یک‌شنبه، یکم مرداد، در مورد تهدید جمهوری اسلامی ایران به بستن تنگه هرمز گفت: «تا زمانی که ایران از تنگه هرمز استفاده می‌کند، عبور برای دیگران نیز آزاد است.»

سخنان این فرمانده سپاه پاسداران در حالی بیان می‌شود که مسئولان جمهوری اسلامی در ماه های اخیر بارها تهدید کرده اند در واکنش به تحریم نفت ایران، تنگه هرمز را مسدود خواهند کرد و قدرت‌های غربی تاکنون صحبتی در مورد جلوگیری از استفاده ایران از تنگه هرمز مطرح نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علیرضا تنگسیری که در حاشیه یک مراسم یادمان در بندرعباس سخن می‌گفت اظهار داشت: «دشمنان مدام این را مطرح می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال بستن تنگه هرمز است اما ما می‌گوییم که عقل سلیم این را نمی‌گوید تا زمانی که ایران از تنگه هرمز استفاده می‌کند، آن را ببندد.»

علیرضا تنگسیری افزود که «ما در تنگه هرمز حضور داریم، در شرایطی که نتوانیم از آن عبور کنیم، اجازه تردد کسی را هم نخواهیم داد.»

وی ادامه داد: «از زمانی که مسئولیت تنگه هرمز و خلیج فارس به سپاه پاسداران واگذار شده، مسیر عبور شناورهای نظامی بیگانه نیز به سمت سواحل جنوبی خلیج فارس تغییر یافته‌است اما این بدان معنا نیست که کنترل هوشمند این تنگه را کنار بگذاریم.»

در پی نتیجه‌بخش نبودن گفت‌وگوهای چند ماه اخیر بر سر برنامه جنجال‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی و متعاقب آن تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران، مسئولان ایران بارها تهدید کردند که این تنگه مهم را خواهند بست.

روز پنج‌شنبه جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که شمار امضاهای نمایندگان برای طرح بستن تنگه هرمز، به ۱۵۰ امضا رسیده‌ و افزود که «همه تحریم‌ها باید لغو شود، تا امنیت تنگه هرمز برقرار شود».

به گزارش خبرگزاری فارس، این طرح پس از امضای ۲۵۰ نفر از نمایندگان به هیات رییسه مجلس تقدیم می‌شود.

سرلشکر فیروزآبادی، رییس ستاد نیروهای مسلح ایران، نیز دو هفته پیش از آماده بودن طرح بستن تنگه هرمز خبر داد، اما وی بعد گفته خود را این‌گونه اصلاح کرد که نیروهای مسلح ایران، برای هر موضوعی طرح خود را دارند، ولی تصمیم برای اجرای بستن تنگه هرمز به‌عهده آیت‌الله خامنه‌ای است.

روزنامه آمریکایی وال‌ استریت ژورنال روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر نوشت که برخی از مقام‌های آمریکایی معتقدند که در پی اعمال تحریم های جدید نفتی علیه ایران، برنامه‌ریزی تهران برای ایجاد اختلال در تجارت بین‌المللی نفت طی ماه گذشته شدت گرفته‌ است.

مقام‌های واشینگتن می‌گویند «اطلاعات جدیدی» به دست‌شان رسیده که حاکی از طرح ایران برای «حمله به سکوهای نفتی و کشتی‌های نفتکش» است و اینکه ایران حتی ممکن است دست به حملاتی علیه خط لوله جدید نفت امارات متحده، پالایشگاه نفت بحرین یا بنادر عربستان سعودی بزند.

این مقام‌ها بارها اعلام کرده‌اند بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران، تنگه‌ای که ۴۰ درصد از حمل‌ونقل دریایی نفت جهان از آن می‌گذرد، را تحمل نخواهند کرد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که ایالات متحده و حدود ۲۰ کشور دیگر قصد دارند در ماه سپتامبر یک رزمایش بزرگ مین‌روبی در خلیج فارس برگزار کنند.
XS
SM
MD
LG