لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

ادامه تعلل ایران در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای؛ به چه دلیل؟


سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران (سمت راست، جلو).
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران (سمت راست، جلو).
ایران و شش قدرت جهانی. هنوز توافقی بر سر زمان و مکان گفت‌وگو به دست نیامده‌است.
روسیه نگران است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که کشورش از طرف‌های مذاکره با ایران است، روز جمعه گفت این که وقفه در مذاکرات طولانی شده، هشداردهنده است.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، آقای ریابکوف اظهار امیدواری کرده که تا آخر ماه جاری میلادی، یعنی تا حدود سه هفته دیگر، ایران و شش قدرت جهانی به گفت‌وگو بنشینند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:25 0:00
لینک مستقیم

بهروز بیات، کارشناس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساکن اتریش به ما می‌گوید: «پیشنهاد غربی‌ها و ۱+۵ روی میز است. راجع به محل و تاریخ مذاکرات.
طرف ایرانی گفته‌است که ما به روس‌ها نظرمان را اعلام کرده‌ایم. ولی ظاهرا چنین چیزی نیست. چون اگر چنین چیزی بود آقای ریابکوف از موضوع خبر داشت.

در هر حال با توجه به این وضعیت بسیار ناگوار اقتصادی که در ایران در اثر تحریم‌ها به وجود آمده‌است جای شگفتی است که چطور حاکمیت جمهوری اسلامی هنوز هم در پیشبرد مذاکرات تعلل می‌کند؟»

در همین حال یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته‌است که پیشتر قرار بود گفت‌وگوهای ایران و کشورهای ۱+۵ روز سه‌شنبه همین هفته برگزار شود.

خبرگزاری روسیه – ریانووستی– هم به نقل از یک مقام دیپلماتیک اعلام کرد که مذاکرات دور آینده در استانبول ترکیه برگزار خواهد شد.
اما به گفته معاون وزیر خارجه روسیه هنوز زمان و مکان گفت‌وگوها مشخص نیست.

از بهروز بیات می‌پرسیم شما از تعلل ایران می‌گویید. چرا و به چه دلیل؟

بهروز بیات: «یا اینکه واقعا باور دارند به این که مناقشه راجع به برنامه هسته‌ای فقط یک بهانه‌است و اصل نظام منظور نظر غرب است- جوری که آقای خامنه‌ای هم بارها به این نکته تاکید کرده‌اند- یا اینکه هنوز توافق درونی در درون جمهوری اسلامی صورت نگرفته‌است. می‌شود تصور کرد که واقعا در پارچین چیزی برای مخفی کردن وجود دارد و چیز دیگری هم که می‌شود در این مورد حدس زد- گر چه نه با احتمال خیلی بالا- می‌تواند این باشد که مذاکرات پشت پرده‌ای با آمریکا در جریان است و اینها منتظر نتیجه آن مذاکرات پشت پرده هستند تا نظر نهایی خود را بیان کنند.»

اما مسئله دیگر این که چهارشنبه همین هفته نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است در تهران به گفت‌وگو بنشینند.

روز جمع یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس که به ژاپن سفر کرده بود در توکیو گفت که چشم انداز روشنی برای مذاکره با ایران نمی‌بیند.

در این باره هم بشنویم از بهروز بیات: «جمهوری اسلامی هنوز علائمی نشان نداده‌است که واقعا حاضر است کنار بیاید. دوباره همین موضوع را تکرار می‌کنند که اول باید حق هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شود و تحریم‌ها برداشته شود، یعنی کاری که باید در آخر مذاکرات صورت بگیرد، جمهوری اسلامی می‌خواهد در اول مذاکرات نسبت به انجام آنها تضمین داده شود.
هم اقدام آقای آمانو و هم اقدام آقای ریابکوف در یک جهت هستند. در جهت افزایش فشار برای اینکه ایران با مذاکرات کنار بیاید.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک سالی هست که اصرار دارد از تاسیسات نظامی پارچین در نزدیکی تهران بازدید کند. جایی که گفته می‌شود ممکن است ایران در آنجا دست به آزمایش چاشنی انفجاری بمب اتمی زده باشد.

تهران تا کنون درخواست‌های آژانس را رد کرده‌است.

همچنین ایران و شش قدرت جهانی موسوم به گروه ۱+۵ در سال گذشته میلادی سه دور به گفت‌وگو نشستند که به نتیجه‌ای نرسید.

همه اینها در حالی است که در این مدت تحریم‌ها علیه ایران سخت‌تر و سخت‌تر و گزندگی تحریم‌ها بیشتر و بیشتر شده‌است.
XS
SM
MD
LG