لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

منابع تجاری چین: تحویل نفت ایران به چین با کاهش و تاخیر روبرو شده است


در پی تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه شرکت ملی نفت‌کش ایران، منابع تجاری چینی خبر می‌دهند که تحویل نفت خام ایران به چین با کاهش حجم و هم‌چنین تأخیر روبه‌رو شده‌است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۹ مهر از قول یک منبع تجاری چینی که نخواست نامش فاش شود با اشاره به تحویل نفت ایران برای ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر به چین نوشت که «تقریباً همه محموله‌ها با تأخیر روبه‌رو شده‌اند که بعضی از آنها حتی ۱۰ تا ۱۵ روز تأخیر دارند.»

این خریدار چینی نفت ایران، به کاهش سطح صادرات نفت ایران به چین نیز اشاره کرده و گفت که «آنچه بارگیری شد کمتر از آنچه بود که در قرارداد ذکر شده‌است.»

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است و ناوگان شرکت ملی نفت ایران تنها حامل نفت صادراتی ایران به آن کشور است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز دوشنبه، ۲۴ مهر، شرکت ملی نفتکش ایران را به همراه شرکت ملی نفت، وزیر نیرو و ۳۲ نهاد دیگر ایرانی مشمول تحریم‌های خود کردند؛ برپایه این تحریم‌ها ساخت نفتکش جدید برای ایران نیز با تحریم روبه‌رو شده‌است.

شرکت ملی نفتکش ایران که ناوگانی شامل ۳۹ نفتکش دارد قراردادی به مبلغ ۱٫۲ میلیارد دلار برای تحویل گرفتن ۱۲ نفتکش عظیم جدید با چین امضا کرده‌است اما رویترز گزارش می‌دهد که ساخت این نفتکش‌ها هم‌اینک به تعویق افتاده است.

آژانس بین‌المللی انرژی خبر می‌دهد که صادرات نفت ایران که به پایین‌ترین سطح خود در بیش از دو دهه رسیده‌است، با توجه به تحریم‌های غرب هم‌چنان روند نزولی را طی می‌کند.

ایران که پیش از این چهارمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان بود در ماه سپتامبر رکورد جدیدی را در افت صادرات نفتی خود تجربه کرد.

میزان صادرات نفت ایران که در پایان سال ۲۰۱۱ برابر با ۲٫۲ میلیون بشکه در روز بود در ماه سپتامبر امسال به ۸۶۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده‌است.

داده‌های گمرکی نشان می‌دهد که واردات نفت خام چین از ایران در ماه اوت حدود یک پنجم افت داشته‌است؛ واردات نفت آن کشور از ایران در هشت ماه نخست سال‌جاری نیز ۲۲ درصد افت نشان می‌دهد.

تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی تبعات وخیمی برای اقتصاد ایران داشته و در همین زمینه ديويد کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری ايالات متحده، روز جمعه ۲۸ مهر تأکید کرد که «آمريکا فشار تحريم‌ها بر ايران را افزايش می‌دهد تا برای ايرانی‌ها اين امر روشن شود که تنها گزينه موجود، پاسخگويی به نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد برنامه هسته‌ای اين کشور است.»
XS
SM
MD
LG