لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

ایران اتهام مداخله در امور داخلی یمن را رد کرد


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۱۳ فروردین، اتهام‌های رئیس جمهوری یمن مبنی بر دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی این کشور را رده کرده و آن را ادعایی «بی‌اساس» خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مرضیه افخم در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری یمن گفت: «هر از چندگاهی مطالب غیر مستند و بی‌پایه با این مضمون مطرح می‌شود که نادرستی این ادعاها کاملا روشن است.»

وی افزود: «قابل تامل است که این گونه سخنان در حالی مطرح می‌شود که دخالت‌ها و اقدامات برخی کشورهای منطقه در یمن خلاف منافع و امنیت این کشور تداوم دارد.»

خبرگزاری فرانسه نیز با درج خبر واکنش خانم افخم به اتهام یادشده، نوشت که منظور سخنگوی وزارت خارجه ایران از تداوم «دخالت‌ها و اقدامات برخی کشورهای منطقه در یمن»، عربستان سعودی است.

عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن، روز دوشنبه، یازدهم فروردین، در گفت‌وگویی که در روزنامه عربی‌زبان «الحیات» منتشر شد از ایران خواست تا از آن چه وی «حمایت جمهوری اسلامی از جدایی‌طلبان در جنوب یمن، و گروه‌های مذهبی در شمال یمن» نامید دست بکشد.

آقای منصور هادی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: «از برادران ایرانی‌مان خواسته‌ایم تا در سیاست‌های غلط خود در قبال یمن تجدیدنظر کنند، اما درخواست‌های ما نتیجه‌ای نداده‌ است.»

مرضیه افخم روز چهارشنبه در ادامه واکنش خود به این اظهارات رئیس‌جمهور یمن خواستار «فعالیت جدی دولت یمن در رسیدگی به پرونده» قتل دیپلمات ایرانی در صنعا، و «دستگیری و مجازات عاملان این اقدام» شد.

اشاره وی به ابوالقاسم اسدی دیپلمات ایرانی است که روز ۲۸ دی‌ماه سال گذشته در صنعا، پایتخت یمن، بر اثر حمله افراد مسلح مجروح شده و بر اثر این جراحات درگذشت.

مرضیه افخم در بخش دیگری از واکنش روز چهارشنبه خود همچنین خواستار پی‌گیری آزادی احمد نیکبخت، وابسته اداری سفارت ایران در یمن، شد و افزود که «رسیدگی به این موضوع‌ها و اقدام موثر دولت یمن برای ما بسیار مهم است و به طور مستمر آن را دنبال می‌کنیم».

اشاره او به خبر ربوده شدن نوراحمد نیکبخت، کارمند سفارت ایران در صنعا، در تیرماه سال ۹۲ به دست گروهی ناشناس است که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته‌ است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با وضعیت داخلی یمن نیز این‌ گونه اظهارنظر کرد که «معتقدیم حل و فصل مسائل و موضوعات یمن تنها از طریق گفت‌وگو و در روندی سیاسی در جهت پاسخ به مطالبات مشروع مردم این کشور و با مشارکت و حضور همه گروه‌ها و احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور بدون مداخله خارجی ممکن است و تحقق این امر برقراری ثبات و امنیت و شکوفایی یمن را در پی خواهد داشت».
XS
SM
MD
LG