لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای با ۱+۵


سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران.
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، با ارسال نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمادگی ایران برای ازسرگیری دور جدیدی از گفت‌وگوهای هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ خبر داده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، بعد از ظهر یکشنبه و در نشست مشترک خبری با سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه، در پاسخ به پرسشی در رابطه با مذاکرات ایران و جامعه جهانی گفت: «چند روز پیش نامه‌ای از سوی آقای جلیلی برای خانم اشتون ارسال شد.»

به گفته وزیر امور خارجه ایران، در این نامه اعلام شده که «جمهوری اسلامی ایران همواره و مانند سابق آماده گفت‌وگو حول نقاط مشترک به منظور ایجاد تفاهمات فیمابین است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگویان کاترین اشتون، مذاکره‌کنننده ارشد گروه ۱+۵، نیز روز یک‌شنبه با تأیید دریافت نامه از سعید جلیلی در این خصوص گفت که «آن را با دقت بررسی می‌کنیم.»

مذاکرات هسته‌ای ایران با نمایندگان آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، ماه ژانویه در استانبول به بن‌بست کشیده شد.

ایران در آن تاریخ از توقف غنی‌سازی اورانیوم که از درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل است سر باز زد و اعلام کرد که فعالیت‌های غنی‌سازی را مصمم‌تر از گذشته ادامه می‌دهد.

آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی ایران را متهم می‌کنند که از طریق غنی‌سازی اورانیوم قصد تولید بمب اتمی دارد ولی تهران همواره این اتهام را رد کرده و هدف برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز عنوان کرده‌است.

با این حال گزارش تازه‌ای که قرار است روز دوشنبه در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام این آژانس ارائه شود حاکی از «نگرانی فزاینده» بین‌المللی در باره «فعالیت‌های مربوط به توسعه محموله هسته‌ای برای استفاده در موشک‌ها از سوی ایران» است.

علی‌اکبر صالحی ماه فوریه در ژنو پس از گفت‌وگو با همتای خود در اتحادیه اروپا برای آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای ابراز امیدواری کرد اما تاریخی را برای دور جدید مذاکرات احتمالی مشخص نکرد.

در ماه مه نیز اتحادیه اروپا نامه مشابهی را که تهران ارسال کرده‌بود رد کرد و اعلام کرد که «این نامه هیچ مورد جدیدی در بر نداشت که برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای را توجیه کند.»

با این وجود ماه گذشته سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از دو دور گفت‌وگو با همتای روسی خود در تهران از طرح «گام‌به‌گام روسیه» برای از سر گیری مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی استقبال کرد.

بر پایه این طرح، به ازای هر پاسخی که ایران به پرسش‌های مرتبط با شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود بدهد، تحریم‌کنندگان ایران هم باید به همان نسبت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهند.

شورای امنیت سازمان ملل در چهار نوبت تحریم‌هایی بر ایران به خاطر مخالفت تهران با تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم اعمال کرده‌است.
XS
SM
MD
LG