لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

قرارداد ۱۳ میلیارد دلاری با چین برای توسعه راه‌آهن ایران


در حالی که تحریم‌های غرب مانع از سرمایه‌گذاری کشورهای غربی در بسیاری از پروژه‌های ایران شده‌ است، جمهوری اسلامی از انعقاد قراردادی با ارزش حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان (۱۳ میلیارد دلار) با چین برای گسترش خطوط راه‌آهن ایران خبر داد.

مسعود رهنما، مدیرعامل «شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران»، در خبری که در وب‌سایت این شرکت منتشر شده با اعلام این خبر افزود که این قرارداد ساخت بیش از ۵۳۰۰ کیلومتر خط ریلی را شامل می‌شود.

مدیرعامل این شرکت که وابسته به وزارت راه و ترابری است اظهار داشت که این قرارداد در سفر یک هیئت بلندپایه چینی به ایران امضا شده ‌است.

به گفته مسعود رهنما، این پروژه‌ها شامل ساخت مسیر ریلی سریع‌السیر تهران-مشهد؛ تهران-قم-اصفهان؛ راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا؛ راه‌آهن اراک-کرمانشاه-خسروی؛ راه‌آهن چابهار-زاهدان-مشهد؛ راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد؛ راه‌آهن تهران-همدان-سنندج؛ و راه‌آهن ساری-رشت می‌شود.

وی هم‌چنین افزود که «تفاهم‌نامه‌هایی نیز در جهت توسعه شبکه راه و راه‌آهن با کشورهای ترکیه و روسیه به امضا رسیده‌ است که به‌زودی نتایج این تفاهم‌نامه‌ها مشخص خواهد شد.»

اسدالله عسگر اولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین، به تازگی به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفته بود که در حالی که حجم دادوستد بازرگانی ایران و چین در سال‌های نخست پس از انقلاب ۵۷، بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار بود، هم‌اینک در بالاترین رقم خود به مرز ۲۹ میلیارد دلار رسیده‌ است.

به گفته اسدالله عسگر اولادی، چین به‌طور غیرمستقیم از طریق امارات متحده عربی نیز با ایران سالانه حدود هفت میلیارد دلار روابط بازرگانی دارد.

چین که به گفته خبرگزاری رویترز دومین خریدار نفت ایران پس از ژاپن است، از سال‌ها پیش در پروژه‌های زیرساختی ایران ازجمله خط متروی تهران شرکت داشته ‌است.

مشارکت‌های جدید چین در سرمایه‌گذاری در ایران در حالی است که چین به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، ماه ژوئن گذشته به نفع اجرای دور چهارم از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران رأی داد.

قدرت‌های غربی اجرای این تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را برای جلوگیری از ادامه برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز ایران الزامی می‌دانند، اما چین در زمینه تحریم بخش انرژی ایران ابراز نارضایتی کرده و می‌گوید این اقدام‌ها «راه حل اساسی» برای حل مناقشه هسته‌ای ایران نیست.

اما از سوی دیگر به دنبال توسعه روابط شرکت‌های نفتی چین با شرکت‌های آمریکایی و ورود آنها به بخش انرژی ایالات متحده،‌ دولت چین آبان‌ماه امسال به شرکت‌های نفتی چینی دستور داد از میزان همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران بکاهند.
XS
SM
MD
LG