لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

بهمنی: دو سوم مطالبات نفتی ایران از هند را وصول کرده‌ایم


محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران.
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران.
رئیس کل بانک مرکزی ایران از وصول دو سوم مطالبات نفتی ایران از هند خبر داد و گفت که «بقیه مطالبات ایران از هند نیز در حال وصول است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمود بهمنی با اعلام این خبر، درباره تسویه بدهی هند به ایران با طلا به جای ارز گفت: «این صحبت‌ها شده بود و اگر نیاز باشد حتماً این کار را می‌کنیم.»

او درباره مباحثی که پیرامون بدهی چین و کره‌جنوبی به ایران نیز مطرح شده‌است گفت: «ما در این زمینه هیچ مشکلی نداریم.»

وزیر دارایی هند روز جمعه گفته بود که کشورش توانسته‌ است مسئله پرداخت بدهی واردات نفت خود از ایران را حل کند و اولین قسط از این بدهی‌ها نیز به ایران پرداخت شده‌است.

گرچه این مقام هندی شیوه پرداخت این بدهی‌ها را «محرمانه» خوانده بود اما کمپانی‌های هندی اعلام کرده‌اند که پرداخت‌های خود به ایران را از طریق «حالک‌بانکاسی» (بانک خلق) ترکیه انجام داده‌اند.

شرکت‌های پالایشی هند به خاطر فشار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در زمینه پرداخت ارز به ایران با مشکل روبه‌رو هستند و در پی بحرانی که از ماه دسامبر آغاز شد بدهی این شرکت‌ها به ایران به ۵ میلیارد دلار بالغ شد.

پالایشگران هندی به رسانه‌ها گفتند که در صورت عدم پرداخت این بدهی‌ها ایران قصد داشت به احتمال زیاد صادرات نفت به هند را از اول ماه اوت متوقف کند.

پیش از این، دشواری‌هایی که بر سر پرداخت این بدهی‌ها به ایران به‌ وجود آمد باعث توقف بخشی از صدور نفت از ایران به هند نیز شد و عربستان سعودی اعلام کرد که حاضر است در صورت قطع صادرات ایران، کمبود نفتی هند را تا حدی تأمین کند.

مشکلات بر سر معاملات نفتی ایران و هند از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی هند در اقدامی که به گفته رسانه‌های هند با فشارهای ایالات متحده برای تحریم بیشتر ایران مرتبط است، از دی‌ماه سال گذشته، انجام دادوستد با ایران از طریق «اتحادیه پایاپای آسیایی» که واسطه معاملاتی بین ایران و هند است را برای شرکت‌های هندی ممنوع اعلام کرد.

هند پس از چین دومین واردکننده عمده نفت از ایران است و در حدود ۱۲ درصد از نیازهای نفتی خود را از ایران خریداری می‌کند.
XS
SM
MD
LG