لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

وزیر نفت ایران: اوپک از نفت بالای ۱۰۰ دلار نگران نیست


مسعود میرکاظمی
مسعود میرکاظمی
وزیر نفت ایران روز یکشنبه گفت که هیچ کدام از اعضای اوپک، ۱۰۰ دلار را قیمت غیرمنتظره‌ای برای نفت نمی‌دانند و برخی معتقدند تا رسیدن قیمت به سطح ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار هم نیازی به نشست فوق‌العاده برای اوپک نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مسعود میرکاظمی، که رئیس ایرانی کنفرانس وزیران اوپک است، افزود که به باور او «بالا رفتن قیمت نفت از مرز ۱۰۰ دلار جای نگرانی نخواهد داشت.»

وی افزود: «در آخرین نشست اوپک نیز تنها وزیری بودم که در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید داشتم ۱۰۰ دلار، قیمت بالایی برای نفت کنونی نیست و نیازی به برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک برای چاره‌اندیشی درباره نفت ۱۰۰ دلاری وجود ندارد.»

این در حالی است که به گفته خبرگزاری رویترز، هیئتی از «یکی از کشورهای عضو اوپک در خلیج فارس» روز پنج‌شنبه به این خبرگزاری گفت که اگر بهای نفت از مرز ۱۰۰ دلار بگذرد و در آن حد بماند، «سازمان اوپک ممکن است نشستی اضطراری در این مورد برگزار کند.»

بهای نفت برنت در هفته جاری به حدود ۹۸ دلار در هر بشکه رسید که این میزان بسیار بالاتر از سطح ۷۰ تا ۸۰ دلار در هر بشکه‌است که عربستان سعودی آن را «سطح مناسب برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان» می‌نامد.

اما لیبی، اکوادور و ونزوئلا از جمله کشورهای تولیدکننده نفت هستند که می‌گویند برای کمک به ادامه کار تولید نفت، قیمت‌های نفت نیز باید هم‌چنان بالا بمانند.

روز چهاردهم دی‌ماه وزیران نفت کشورهای صادرکنندهٔ نفت، اوپک، در نشست فوق‌العادهٔ خود در شهر کیتو در اکوادور توافق کردند، میزان تولید خود را در سطح فعلی نگه دارند.

در این نشست فوق‌العاده، با توجه به موجودی نفت در بازار و ادامهٔ عدم‌ثبات در وضعیت اقتصاد جهانی، قیمت فعلی نفت، در حدود بشکه‌ای ۹۰ دلار، به عنوان قیمت مناسب شناخته شد.

اجلاس بعدی وزیران نفت اوپک، خرداد ماه آینده در مقر این سازمان در وین برگزار خواهد شد.

کشف میدان گازی جدید

وزیر نفت ایران در این نشست هم‌چنین از اکتشاف یک میدان جدید گازی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار در سواحل خلیج فارس خبر داد.

مسعود میرکاظمی در این باره اظهار داشت: «میدان گازی خیام در منطقه پارسیان در شرق عسلویه مقابل لاوان در سواحل خلیج فارس اکتشاف شده که میزان ذخایر گاز درجا و مورد انتظار آن ۲۶۰ میلیارد متر مکعب است.»

ایران با وجود برخورداری از ذخایر انبوه نفت و گاز همواره در زمینه سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از این منابع با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌است.

وزیر نفت ایران در سخنان روز یکشنبه خود گفت که «در برنامه پنجم باید ۱۵۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در بالادست درنظر گرفته شود. این در حالی است که تامین حداکثر ۵۰ میلیارد دلار از محل منابع داخلی شرکت نفت امکان‌پذیر است.»
XS
SM
MD
LG