لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

دفاع نماینده مجلس از فروش ساختمان برخی از سفارت‌های ایران


یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس ایران روز جمعه، ۳ خرداد، از فروش ساختمان برخی از سفارتخانه‌های ایران که به گفته او فقط «هزینه اضافه به کشور وارد می‌کنند» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نوذر شفیعی در خصوص «تعطیلی و فروش برخی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی با موافقت دولت» گفت: «سفارتخانه زمانی در یک کشور اهمیت دارد که از کارآیی لازم برخوردار باشد.»

وی تأکید کرد: «تعطیلی سفارتخانه‌هایی که سودی برای کشور ندارد بهتر است و مشکلی به وجود نمی‌آورد.»

وی در این باره توضیح داد که «اگر سفارتخانه ما در کشوری باشد که در حوزه تجارت، سیاست و فرهنگ به جای منفعت رساندن هزینه اضافه به کشور وارد کند، بودن آن لزومی ندارد و باید تعطیل شود».

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان نمونه‌ای از این کشورها، به کشورهای آمریکای لاتین اشاره کرد.

این اشاره او پس از آن صورت می‌گیرد که روزنامه خراسان روز یک‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت، از تصمیم به فروش ساختمان سفارت ایران واقع در شهر بوگوتای کلمبیا، «با اجازه دولت» خبر داد.

این روزنامه نوشت که فروش «۴۵۰ متر مربع عرصه و ۶۱۰ متر مربع اعیانی» ساختمان سفارت ایران در بوگوتا با موافقت رئیس جمهور و بر اساس ابلاغیه‌ای که طی هفته‌های اخیر توسط محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، به علی‌اکبر صالحی ابلاغ شده مجاز اعلام شده است.

این در حالی است که پیشتر در فروردین‌ماه، روزنامه خراسان به نقل از سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران یعنی رامین مهمان‌پرست نوشته بود که این خبر «نه تایید می‌شود و نه تکذیب».

خرج درآمد برای طرح‌های نیمه‌تمام دولت

در همین خصوص، منصور حقیقت‌پور، از نمایندگان مجلس، روز ۲۸ اردیبهشت به روزنامه خراسان گفت که قرار است درآمد فروش ساختمان‌های سفارت‌های ایران خرج طرح‌های نیمه‌تمام دولت شود.

این نماینده مجلس درباره هدف از فروش این اماکن گفت: «جمهوری اسلامی در خارج از کشور برای سفارتخانه‌های مختلف پروژه‌هایی دارد که اکنون نیمه‌تمام هستند و برای تکمیل آنها پولی وجود ندارد. لذا با فروش این اماکن در اصل هزینه‌های این پروژه‌ها تامین می‌شود.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا برای فروش این ساختمان‌ها نیازی به اجازه مجلس است، تصریح کرد: «خیر. کشتی یا هواپیمای ایرانی که در یک کشور خارجی فرود می‌آید هم جزء خاک ایران محسوب می‌شود. حالا آیا دولت تاکنون کشتی و هواپیما نفروخته است؟ دولت برای فروش آنها نیازی به مصوبه مجلس ندارد.»

به گزارش ایرنا به تازگی مراسم آغاز ساخت ساختمان پنج‌طبقه سفارت ایران در بیروت با حضور نمایندگان حزب‌الله برگزار شد
به نوشته این روزنامه، عوض حیدرپور، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اما نظرات متفاوتی با همکارش ارائه داد و با اشاره به این‌که وزیر خارجه باید پاسخگو باشد افزود: «قطعا هرگونه دخل و تصرف این‌چنینی نیاز به مجوز قانونی دارد، اگر بنا باشد کاری صورت بگیرد باید به آنها کمک کنیم، نه این که مبالغ حاصل از فروش این اماکن را در داخل کشور هزینه کنیم.»

خبر تصمیم به فروش سفارتخانه‌های ایران در برخی از کشورها ازجمله در آمریکای لاتین در حالی مخابره می‌شود که برخی از خبرهای اخیر حکایت از افزایش هزینه‌کردهای دولتی برای بهبود ساختمان‌های سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در کشورهای عربی دارد.

ازجمله خبرگزاری فارس روز ۱۷ اردیبهشت از افتتاح ساختمان جدید سفارت ایران در امان، پایتخت اردن، خبر داد.

خبرگزاری ایرنا نیز نوزدهم اسفندماه ۹۱ از آغاز احداث ساختمان جدید سفارت ایران در بیروت لبنان خبر داد و نوشت که مراسم آغاز این پروژه با حضور مسئولان موسسات ایرانی و نمایندگانی از سوی حزب‌الله برگزار شد.

بنا بر این گزارش، این ساختمان در زمینی به مساحت بیش از ۱۳ هزار متر مربع در پنج طبقه با ۵۵۰۰ متر مربع زیربنا، یک مهمان‌سرا و ساختمان جانبی ساخته خواهد شد و کار ساخت آن حدود دو سال به طول خواهد انجامید.
XS
SM
MD
LG