لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

تاکنون «۱۳۰ هزار میلیارد تومان» یارانه نقدی پرداخت شده‌است


کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌گوید که «تاکنون ۱۳۰ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم شده‌است». همزمان دولت حسن روحانی قرار است روز دوشنبه نشست فوق العاده‌ای را برای یارانه‌ها برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کاظم جلالی روز دوشنبه ۱۲ اسفند در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران گفت که «این رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمدهای فروش ناشی از حامل‌های انرژی بوده‌است.»

در همین حال مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور، روز یک‌شنبه خبر داد که مبلغ پرداختی یارانه‌ها طی سه سال اخیر بیش از ۴۰ درصد از ارزش واقعی خود را از دست داده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود نیلی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت در این باره اظهار داشت: «در مدت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون، ارزش واقعی یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی سال ۸۹ به ۱۹ هزار تومان کاهش یافته‌است.»

وی افزود: «اگر دولت می‌خواست قانون را اجرا کند و خود را ملزم به اجرای کامل قانون می‌دانست باید تنها ۱۵ هزار تومان به هر نفر یارانه پرداخت می‌کرد.»

وی هم‌چنین گفت: «هم‌اکنون جمعیت کشور ۷۷ میلیون نفر است در حالی که به ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه یارانه پرداخت می‌شود که ادامه این روند تقریباً غیرممکن است.»

مسعود نیلی در پاسخ به این پرسش که «اگر دولت بخواهد با شیب ملایم این قانون را اجرا کند، آیا ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد؟» گفت: «براساس آمارهای موجود، تاکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دست می‌آید، بنابراین فاصله زیادی برای کسب درآمد مشخص‌شده وجود ندارد.»

وی افزود: «لازم به ذکر است که عدد ۴۸ هزار میلیارد تومان حداکثر را درنظر دارد و دولت می‌تواند کمتر از این رقم هم درآمد حاصل کند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش در این برنامه تلویزیونی در مورد زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: «افزایش قیمت حامل‌های انرژی به معنای آنچه از سوی اذهان عمومی مورد توجه قرار می‌گیرد از جمله قیمت بنزین و گازوییل حتماً در سال آینده رخ خواهد داد و تا پایان اسفند‌ماه سال جاری تغییر قیمتی نداریم.»

روز دوشنبه خبرگزاری ایرنا خبر داد که هیات دولت جلسه فوق‌العاده‌ای را در این روز برای بررسی نحوه اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و تعیین ترتیبات آن به ریاست حسن روحانی، رییس جمهوری، برگزار خواهد کرد.

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۷ بهمن تصویب کرد که دولت حسن روحانی از ابتدای سال ۹۳ مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند.

این تصمیم قرار است درآمدهای دولت را از محل هدفمندسازی یارانه‌ها سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان کاهش دهد اما از شیب تند افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

بر پایه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت ایران در ازای قطع یارانه برخی کالاهای اساسی، به ویژه انرژی، ماهانه مبلغی به خانواده‌ها می‌پردازد اما اجرای این طرح همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده‌است.

پیش از این از مقامات دولت حسن روحانی نقل شده بود که دولت از «کمبود شدید منابع» در رنج است و ادامه برنامه هدفمندی یارانه‌ها به شیوه کنونی امکان‌پذیر نیست که این سخنان تردیدهایی را درباره ادامه پرداخت یارانه نقدی به وجود آورده بود.

احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، به تازگی با بیان این‌که «در هدفمندی یارانه‌ها دو سال و نیم راه را اشتباه رفته‌ایم» گفت: «پدیده هدفمندی یارانه‌ها ذاتاً به دلیل اینکه با هزینه تمام شده تولید روبه‌رو است، پدیده تورمی است.»
XS
SM
MD
LG