لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

سفر صالحی به قاهره؛ آیا ایران بدنبال تغییر مواضع در قبال سوریه است؟


علی‌اکبر صالحی٬ وزیر خارجه ایران با تصویری از بشار اسد٬ رئیس‌جمهوری سوریه.
علی‌اکبر صالحی٬ وزیر خارجه ایران با تصویری از بشار اسد٬ رئیس‌جمهوری سوریه.
علی‌اکبر صالحی٬ وزير خارجه جمهوری اسلامی هفته آينده به مصر سفر می‌کند تا درباره موضوعات دوجانبه و بحران سوريه با مقام‌های مصری ديدار کند.

خبرگزاری ايسنا گزارش داده که علی‌اکبر صالحی قرار است با همتای مصری خود و محمد مرسی٬ رئیس‌جمهوری مصر ديدار کند.

اين ديدار دو روزه از ۹ ژانويه٬ چهارشنبه آينده آغاز می‌شود.

سفر علی‌اکبر صالحی به مصر درحالی صورت می‌گيرد که در روزهای اخير محمد مرسی٬ رئيس‌جمهوری مصر در امارات امنيت خليج‌فارس را مساوی با امنيت مصر دانست و گفت مصر در ماه فوريه آينده ميزبان کشورهای اسلامی خواهد بود و قاهره در آنجا هم می‌گويد هيچ کشوری حق ندارد کشورهای منطقه را تهديد کند.

رامين مهمانپرست٬ سخنگوی وزير خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اين گفته‌های رييس‌جمهوری مصر گفت که هر اختلاف نظر سياسی به معنای خصومت نيست.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:36 0:00
لینک مستقیم

حسين عليزاده٬ ديپلمات سابق مستعفی مقيم هلسينکی درباره تنش‌های اخير در روابط ايران و مصر می‌گويد: « آقای مرسی وقتی سفری به تهران کرد٬ دستگاه تبليغاتی جمهوری اسلامی تلاش زيادی داشت که از اين سفر بهره‌برداری کند و بگويد که انقلاب مصر ادامه انقلاب سال ۵۷ ايران است. آقای مرسی اما رفتار سردی با مقام‌های ايران داشت. با رهبر جمهوری اسلامی ملاقات نکرد و بيش از ۴ ساعت در تهران نماند. در مجموع اگر شاهد تنش بين روابط ايران و مصر نيستيم؛ اما شاهد مناسبات گرمی هم نيستيم. بلکه برخی گوشزدها هم آقای مرسی به جمهوری اسلامی داده. خصوصا در چند روز گذشته بعد از بالا گرفتن تنش بين تهران و بحرين آقای مرسی گفته که مسئله امنيت کشورهای خليج فارس٬ مسئله مصر است. بنابراين خط بسيار قرمزی را کشيده که اين خط قرمز می ‌تواند فاصل هرگونه تجديد رابطه بين تهران و قاهره باشد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ مجتبی امانی٬ رئيس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در قاهره اعلام کرده که وزير خارجه ايران با رئيس‌جمهوری و وزيرخارجه مصر درباره موضوعات دوجانبه و بحران سوريه گفت‌وگو خواهد کرد. او همچنين گفت ديدار بين وزير خارجه ايران و اخضر ابراهيمی٬ نماينده اتحاديه عرب و سازمان ملل در امور سوريه هم محتمل است.

حسين عليزاده٬ ديپلمات سابق مستعفی درباره اينکه بحران سوريه روابط ايران و مصر را به کدام سمت می‌برد٬ می‌گويد: «مواضع مصر به قدری صريح بود که در اجلاس عدم تعهد در تهران آقای مرسی کاملا در طرف اپوزيسيون سوريه قرار گرفت و عملا هر کشوری که از بشار اسد و خونريزی‌های او حمايت می‌کند را تقبيح کرد. تا جايی اين مسئله بر جمهوری اسلامی گران آمد که هرجايی که آقای مرسی نام سوريه را آورده بود٬ مترجم ايران آن را به بحرين تبديل کرد.»

حسين عليزاده در ادامه می‌گويد: «جمهوری اسلامی سرمايه خود را در سوريه درحال آب شدن می‌بيند و روابطش با اپوزيسيون سوريه به هيچ‌وجه شکل نگرفته است. در نتيجه شايد بخواهد از وزنه مصر استفاده کند که به نحوی يا بشار اسد را در قدرت نگهدارد و اگر بشار اسد رفتنی است٬ لااقل فکری برای آتيه روابط تهران با دمشق کند. رابطه ايران و جهان عرب امروز خيلی پرتنش است. به هر حال مصر مقر اتحاديه عرب است و چه بسا نابه‌جا نباشد اگر بگوييم جمهوری اسلامی بدين وسيله در پی تقويت روابط خود با جهان عرب هم هست.»

اين ديپلمات مستعفی همچنين می‌گويد: « اگر بشار اسد به عنوان يک جنايتکار جنگی شناخته شود٬ بی‌ترديد بسياری از انگشت‌ها به‌طرف جمهوری اسلامی هم نشانه رفته که تنها حامی منطقه‌ای بشار اسد است. من شواهدی را می‌بينم که جمهوری اسلامی نيم‌نگاهی به اين دارد که مواضع خود را عوض کند حتی پذيرفته که با اپوزيسيون سوريه ملاقات کند اما اپوزيسيون سوريه دست رد به سينه ايران زده.»

علی اکبر صالحی در شهريورماه برای شرکت در نشست گروه دوستان سوريه به قاهره سفر کرده بود اما تا اين زمان به عنوان وزير خارجه ايران برای مذاکرات دوجانبه با مصر به اين کشور سفر نکرده بود.

روابط ايران و مصر در زمان انقلاب اسلامی قطع شد.
XS
SM
MD
LG