لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

گازوئیل در ایران سهمیه‌بندی می‌شود


رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، می‌گوید توقف هدفمندی یارانه‌ها بر قاچاق گازوئیل تأثیر گذاشته است.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، می‌گوید توقف هدفمندی یارانه‌ها بر قاچاق گازوئیل تأثیر گذاشته است.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، روز چهارشنبه ۲۴ آبان خبر داد که به خاطر افزایش قاچاق گازوئیل از ایران به کشورهای همسایه، دولت مصرف گازوئیل در ایران را سهمیه‌بندی می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، رستم قاسمی که در مراسم «رونمایی از نسل جدید کارت‌های هوشمند سوخت، بنزین با ترکیب جدید و هیدروکمپرسور سی‌ان‌جی ساخت داخل» سخن می‌گفت اظهار داشت که «به‌زودی ساماندهی دقیقی برای مصرف گازوئیل انجام خواهد شد.»

وزیر نفت ایران در توضیح این اقدام گفت که «با توجه به اجرای گام اول هدفمندی یارانه‌ها در کشور و متوقف شدن گام دوم آن، امروزه دولت یارانه سنگینی در بخش انرژی پرداخت می‌کند.»

وی افزود که این امر موجب «افزایش قاچاق فرآورده‌های نفتی شده» و «اختلاف قیمت فعلی سوخت در داخل و کشورهای همسایه موجب افزایش بی‌رویه مصرف» شده‌است.

تشدید اختلاف قیمت فعلی سوخت بین ایران و کشورهای همسایه که رستم قاسمی به آن اشاره دارد از تبعات سقوط ارزش پول ملی ایران است که در پی تحریم‌های غرب رخ داده‌است.

بهای گازوئیل هم‌اینک در ایران ۱۵۰ تومان برای هر لیتر است که با توجه به کم‌ارزش بودن ریال نسبت به دلار، انتقال این فرآورده به کشورهای همسایه سود زیادی نصیب قاچاقچیان می کند.

دولت ایران پیش از این، اقدام به سهمیه‌بندی بنزین نیز کرده‌است و مسئولان دولتی جمهوری اسلامی، اعلام کرده‌بودند که با اجرای این برنامه قاچاق سوخت از ایران متوقف می‌شود، اما اظهارات بعدی مسئولان حاکی از افزایش قاچاق مواد سوختی از ایران است.

قاچاق گازوئیل از ایران به کشورهای همسایه به‌گونه‌ای افزایش یافته که قاچاقچیان حتی برای این کار اقدام به ساخت خط لوله نیز می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا روز نهم مهرماه سال‌جاری از کشف یک خط لوله ۱۰ کیلومتری خبر داد که قاچاقچیان با استفاده از آن در نوار ساحلی بندرعباس سوخت را از خانه‌ای در نزدیکی کنار ساحل به دریا منتقل و به وسیله لنج به خارج از کشور قاچاق می‌کردند.

مردادماه سال گذشته مهدی ایوبی، معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که روزانه پنج میلیون لیتر گازوئیل از ایران قاچاق می‌شود.
XS
SM
MD
LG