لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

مهمان‌پرست: واردات کالا از صد شرکت اروپایی را قطع می‌کنیم


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، که به کرواسی سفر کرده روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین، گفت که ایران قصد دارد واردات کالا از ۱۰۰ شرکت اروپایی را قطع کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ایسنا، وی علت این اقدام را «نامیده شدن سال جدید با عنوان حمایت از تولید داخلی» ذکر کرد و گفت «هر کالایی که در داخل نمونه آن تولید شود را وارد نمی‌کنیم».

وی توضیح بیشتری در این باره نداد، اما در همین رابطه ساسان خدایی، مسئول ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران، روز جمعه گذشته گفته ‌بود که «واردات کالاهای لوکس و مصرفی از ۱۰۰ شرکت اروپایی متوقف می‌شود».

او علت این اقدام را تحریم‌های اعمال‌شده توسط اتحادیه اروپا علیه ایران عنوان کرده ‌بود.

مسئول سفارش تجارتی ایران به خبرگزاری ایسنا گفت: «تا زمانی که روند تحریم‌های این شرکت‌ها ادامه داشته باشد ثبت سفارش واردات کالاهای لوکس و مصرفی از این کشورها هم متوقف خواهد بود.»

وی در ادامه افزود: «فعلاً این توقف شامل کالاهای مواد اولیه نمی‌شود.»

گزارشی از خبرگزاری ایسنا که برپایه آمارهای گمرک ایران تهیه شده نشان می‌دهد از جمله کالاهای لوکس و مصرفی که ایران از کشورهای اروپایی وارد می‌کند، اقلامی مانند مبلمان، لوستر، مجسمه و شکلات بوده ‌است.

بنا بر این آمارها، در سال گذشته ایران سابقه واردات مبلمان از کشورهای ترکیه، ایتالیا، فرانسه و آلمان را داشته ‌است. همچنین انواع لوستر از کشورهای ایتالیا، ترکیه، اسپانیا، بلژیک، آلمان، فرانسه و هلند وارد کشور شده است.

از جمله اقلام دیگر وارداتی از اروپا مجسمه‌های کوچک پلاستیکی و چوبی بوده که مبدا آنها ترکیه و ایتالیا بوده ‌است.

همچنین در سال گذشته ایران انواع شکلات و دستگاه‌های سازنده شکلات از کشورهای ایتالیا، آلمان، دانمارک، ترکیه، سوئیس، بلژیک، اسپانیا، هلند، رومانی و اتریش وارد کرده بود. از کشورهای یونان، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، آلمان و اتریش نیز ایران در سال گذشته واردات مربا و ظروف مربا داشته‌ است.

افزایش تنش در ماه‌های اخیر بر سر برنامه هسته‌ای ایران به اجرای دور جدید و سخت‌گیرانه‌تری از تحریم‌های غرب علیه ایران انجامیده و ایران نیز اعلام کرده که برای «مقابله به مثل» صادرات نفت به شماری از کشورهای اتحادیه اروپا را قطع می‌کند.

خبرگزاری «بلومبرگ» روز ۱۳ فروردین خبر داد که ایران و خریداران اصلی نفت ایران یعنی چین و هند برای گریز از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، بر سر معامله نفت ایران با ارزهای محلی و معاوضه نفت با کالاهای ارزان‌قیمت و مصرفی توافق می‌کنند.

در همین زمینه اکبر ترکان که در دولت اول محمود احمدی‌نژاد به مدت چهارسال معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت بود می‌گوید که «مبادله نفت با کالا ما را به شرایط زمان جنگ برمی‌گرداند» و هشدار داده ‌است که احتمال این که این نوع مبادله، راه را برای ورود انواع «کالاهای غیرضروری و بنجل» به کشور باز کند زیاد است.
XS
SM
MD
LG